مصرف کالای ایرانی باید مطالبه عمومی باشد

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد با تاکید بر نیاز به عزم ملّی و فرهنگ سازی اجتماعی در مصرف کالای با کیفیت و استاندارد ایرانی، گفت: فرهنگ مصرف کالای ایرانی و حمایت از آن، باید به مطالبه عمومی تبدیل شود .

به گزارش میبدما به نقل از ایسنا-منطقه یزد،«احمد ترحمی» در اولین جلسه کارگروه فرهنگی، تبلیغات و کمیته هماهنگی برگزاری مراسم مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، اظهار کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ارکان مهم تبیین اقتصاد مقاومتی و راه نجات کشور از تنش های اقتصادی است که بر این اساس اقدامات زیرساختی و اصلاحی بی سابقه‌ای از سوی دولت تدبیر و امید در این زمینه صورت گرفته است .

وی با طرح موضوع اجرای سامانه های هوشمند درخصوص پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا،‌افزود: اجرای این سامانه ها و زیرسامانه های مربوطه، در جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و انسداد خلاء ها ی موجود بسیار موثر بوده است به شکلی که پس از فعال سازی اغلب این سامانه ها و اجرای موفق آن، ورودی کالای قاچاق در بسیاری از اقلام از جمله گوشی تلفن همراه، کاهش زیادی داشته است .

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان،‌گفت: به استناد ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرحی مبتنی بر ارائه کد شناسایی و رهگیری برای کلیه کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد می شوند در دست اقدام است که در مرحله اول و با اولویت کالاهای سلامت محور، بخشی از آن توسط وزارت بهداشت با موفقیت اجرا شده است که سایر مراحل این طرح نیز با ایجاد زیرساخت های لازم در مورد سایر کالاها اجرا خواهد شد .

ترحمی تصریح کرد: در راستای حمایت از کالای ایرانی ، اقدامات مهم دیگری که توسط دولت تدبیر و امید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عمل آمده است، عدم ثبت سفارش و ممنوعیت واردات یک هزار و ۳۳۹ قلم کالا که تولید و مشابه آن در داخل کشور وجود داشته نیز صورت پذیرفته است .

این مقام مسئول ادامه داد: نیاز جامعه امروز ما فرهنگ سازی مصرف کالای با کیفیت و استاندار ایرانی است که رونق تولید ملی، اقتصاد کشور و اشتغال فرزندان این مرز و بوم را به همراه دارد و باید نشر این ارزش فرهنگی مورد توجه تمام دستگاه ها به عنوان ضرورتی مهم قرار گیرد .

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد در پایان گفت: هر کجا به صورت شفاف مردم را در اجرای امری دخیل کردیم نتیجه آن مطلوب و موفق بوده است؛ در امر مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخلی هم باید با استفاده از توان و ظرفیت اقشار مختلف مردم، با نشر ارزش های فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی موضوع را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم