پرورش بز مورسیا در یزد مقرون به صرفه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد گفت: بز نژاد مورسیا با توجه به مقاومت آن در برابر گرما و کوچکی جثه و کم خوراک بودن نسبت به شیری که تولید می‌کند، نژاد آن از لحاظ اقتصادی در مناطقی مانند یزد مقرون به صرفه است.

به گزارش میبدما به نقل از ایرنا؛ سید مسعود عظیمی در نشست تسهیلات و توزیع ویژه بز مورسیا در میبد افزود: با همکاری شرکت تعاونی دامداران و سازمان جهاد کشاورزی یزد، یک هزار و ۲۰۰ راس شامل هزار و ۱۶۰ بز ماده و بقیه نر به استان حمل و در منطقه‌ای قرنطینه و زادآوری آنها به مردم آموزش داده شد.

وی در ادامه قرنطینه این حیوان را به دلیل احتمال وجود بیماری‌های دامی ذکر کرد که ممکن است ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد از فرمانداری میبد تأمین منابع مالی این پروژه برای کمک به اقتصاد خانوارها و سلامت افراد و درخواست تنظیم صورت جلسه اقتصاد مقاومتی در این زمینه را خواستار شد.

عظیمی همچنین به رعایت فرمول تغذیه دام‌ها، زایمان همزمان بزها و … اشاره کرد و پروژه نگهداری بز مورسیا را برای شهرستان میبد خوب برشمرد و درخواست راه اندازی استارت آپ در این حوزه با توجه به فواید اشتغالزایی آن خواستار شد.

فرماندار میبد نیز گفت: ۸ تا ۱۰ سال پیش با توجه به پیشنهادها و پیگیری‌ها انتقال ۲ هزار رأس بز اسپانیولی اصیل در دستور کار قرار گرفته است.

حسین فلاح وارد کردن این تعداد بز را طی دو مرحله عنوان کرد و افزود: این بز نژاد اصلاح شده است و به هر خانوار هشت راس بز همراه با ارئه خدمات آموزشی داده می‌شود.

وی یادآور شد: ندوشن و روستای رکن آباد ظرفیت خوبی برای پرورش بز دارد که باید مورد توجه باشد، همچنین نگهداری بز در خانه‌ها با رعایت مسائل بهداشتی و با هدف ایجاد اشتغال با توجه به توجیه اقتصادی آن و نیز به وجود آوردن انگیزه در میان افراد و مشغول کردن بچه‌ها به پرورش بز می‌تواند مورد عنایت باشد.

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی میبد گفت: با توجه به برنامه ریزی‌ها و استعدادیابی با تشکیل کمیته‌هایی طی پنج سال گذشته در حوزه دام توسعه پرورش دام‌های پر تولید اصلاح شده به عنوان تنها نسخه نجات دهنده روستا در حوزه کشاورزی و با توجه به استعداد ذاتی و دانش بومی در روستاها مورد توجه قرار گرفت.

نادر سلیم تصریح کرد: با توجه به پتانسیل منطقه و صبغه دامپروری آن، وارد کردن بز مورسیا به دلیل داشتن شناسنامه، سازگاری با محیط، تأمین کننده پروتئین و مواد لبنی به صورتی مطلوب، توانایی چند قلو زایی و مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها … در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد هم گفت: با توجه به موضوع اشتغال به عنوان هدف برنامه‌های اقتصادی ظرفیت شناسی همراه با مطالعات در زمینه نگهداری بز مورسیا صورت گرفته است.

محمد حسین ریاحی اضافه کرد: ارائه اعتبار محدودی هم در قالب مشاغل خانگی تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای ۳۰ نفر از افراد شاغل در این حوزه در نظر گرفته شده است.

در این نشست به تشکیل کارگروهی با حضور مسئولین ادارات مرتبط با محوریت جهاد کشاورزی اشاره شد.