اهدای خون در یزد ۵۰ درصد کاهش یافت

به وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش ۵۰ درصدی اهدای خون، میزان پاسخگویی انتقال خون استان به درخواست مراکز درمانی تقریبا صددرصد بوده است.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، نقی تقوایی مدیرکل انتقال خون استان یزد در برنامه “سلام زندگی”ضمن تبریک سال جدید به اهداکنندگان خون گفت: در سال ۱۳۹۸ پنجاه و سه هزار و ۳۸۷ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده‌اندکه از این تعداد چهل هزار و ۵۲۳ نفر موفق به اهدای خون شدند.

تقوایی با بیان اینکه مشارکت بانوان در امر اهدای خون ۲ و شش دهم درصد بوده است، افزود: آقایان با مشارکت۹۷و چهار دهم درصدی، بیشترین آمار اهدای خون استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل انتقال استان یزد ادامه داد: از مجموع اهدا کنندگان خون ۶۶ و شش دهم درصد اهداکننده مستمر،۲۵ و سه دهم درصد اهداکننده با سابقه و ۹ و یک دهم درصد از اهدا کنندگان هم برای نخستین بار خون اهدا کردند.

وی با اشاره به کاهش مراجعات مردم استان به مراکز انتقال خون در پی شیوع کرونا افزود: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که انتقال خوناستان بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌ انتقال خون ایران، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و همیشه مراکز انتقال خون و تمام تجهیزات این مرکز، ضد عفونی و استریل می‌شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

وی ادامه داد: نیاز به خون همیشه وجود دارد و مصرف خون در هر زمان و شرایطی پابرجاست با این حال در برخی مواقع مانند شرایط کنونی با کاهش اهدای خون مواجه می‌شویم که از مردم انتظار می‌رود ضمن رعایت نکاتی که برای پیشگیری از کرونا مطرح می‌شود با مراجعه به مراکز اهدای خون جهت کمک بهنیازمندان در این امر ضروری مشارکت نمایند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به فعالیت انتقال خون در ایام تعطیل پیش‌رو نیز گفت: مرکز انتقال خون یزد واقع در میدان ابوذر در ایام تعطیلات نوروز در روزهای هشتم، دوازدهم و پانزدهم فروردین از ساعت هشت صبح تا یک بعدازظهر و در روز دوازدهم فروردین نیز در پایگاه انتقال خون شهرستان اردکان دایر است و در سایر روزهای غیرتعطیل نیز فعالیت در این مراکز روند روزهای عادی را دارد.

تقوایی خاطرنشان کرد: همشهریان می‌توانند در روزهای عادی، از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹ به مرکز میدان ابوذر مراجعه کنند و مراکز اردکان، میبد و آزادشهر نیز هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰آماده خونگیری از اهداکنندگان است.