بافت زیلوهای اهدایی به حرم حضرت علی(ع) در میبد

بافت سه عدد زیلوی اهدایی حرم حضرت علی (ع) در آموزشگاه اعظم زارعشاهی میبد به پایان رسید و در مراسمی با حضور مسئولین برش خورد.

به گزارش میبدما؛ مدیر کل سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: بعد از ثبت جهانی زیلو، توجه به این فرش بیشتر شد و مردم با فواید آن، نوع بافت و سختی بافت زیلو آشنایی پیدا کردند.

سیدمصطفی فاطمی افرود: در میبد نیز تعداد کارگاه‌ها افزایش پیدا کرد و افراد بیشتری به بافت زیلو روی آوردند.

وی در ارتباط با زیلوهای بافته شده در آموزشگاه اعظم زارعشاهی اظهار داشت: کار انجام شده برگرفته از هویت مردم و پیوند زیلو با اماکن متبرکه و مذهبی است که از قدیم تا به حال همیشه وجود داشته و مردم به نیت برآورده شدن آرزوهای خود به بافت زیلو برای اماکن مقدس و متبرکه می‌پرداختند، حتی سایر ادیان نیز زیلو را به عنوان مفروشی مقدس قبول داشتند.

فاطمی همچنین با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای بیمه زیلوبافان و ارائه تسهیلات برای حمایت از آنها، یادآور شد: ثبت جهانی یک برند است و ما از آن برای بازاریابی زیلو با شرکت در نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد نیز گفت: درراستای جهانی شدن زیلو توسعه کارگاه‌های آموزشی و فعال شدن کارگاه‌های متروکه مورد هدف قرارگرفت ومدرسه اعظم زارعشاهی نیز خود داوطلبانه و با پیشنهاد خودشان و به نیت خیرخواهانه به ایجاد کارگاه و بافت زیلو پرداختند.

علیرضا ابوالحسنی تصریح کرد: این حرکت، حرکتی عظیم و قابل تقدیری است که با توجه به اینکه زیلو ثبت جهانی شده به انجام آن توصیه می‌شود.

وی از خیرین خواست برای برپایی چنین کارگاه‌هایی که برای همه ایجاد اشتغال می‌کند و اجر معنوی هم دارد کمک کنند.

دبیر هنر آموزشگاه اعظم زارعشاهی هم با ارائه توضیحاتی در ارتباط با زیلوی بافته شده، گفت: از بهمن ماه سال ۹۶ دستگاه زیلو را در این آموزشگاه برپا کردیم و به دنبال آن دانش آموزان تا به حال در ساعت هنر وقت خود را به یاد گرفتن زیلو و بافتن آن گذرانده اند.

انسیه طاهره آقایی میبدی که خود طراح و مؤلف کتاب زیلوبافی است، افزود: از زمان شروع این کار سه زیلوی ۲ در سه اهدایی حضرت علی (ع) در این کارگاه که جنبه آموزشی معنوی دارد بافته شده است.

وی نقش بافته شده بر روی زیلوها را نیز نقش زلفک عنوان کرد.

به گفته عصمت زارعشاهی که به مدت ۱۰ سال است مدیریت آموزشگاه اعظم زارعشاهی را عهده دار است دارزیلو با هدف معنوی و آموزشی در این آموزشگاه برپا شده است.

وی همچنین علاقه خودش به کارهای هنری و نیز دغدغه‌ای که برای یاد این کارها به دانش آموزان داشته را دلیلی بر برپایی این دار زیلو عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که بافت زیلو همچنان در آموزشگاهش ادامه داشته باشد.

در حال حاضر ۲۵۰ دار فعال در ۱۵ کارگاه زیلو بافی و نیز منازل برپا است که هر کدام از این دارها یک تا چندین بافنده دارد.

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم ه. ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن ۱۲ ه. ق تعلق دارد و بر روی آن بیست و چهار سجاده طراحی شده است.