دومین جشنواره ملی «زیلوی برتر» در میبد برگزار می‌شود

دبیر دومین جشنواره ملی «زیلوی برتر» از برگزاری این جشنواره به میزبانی شهر میبد و در روز نهم اسفندماه با حضور جمعی از مسئولان خبر داد.

به گزارش میبدما؛ محمدرضا دهقانی، دبیر دومین جشنواره ملی زیلوی برتر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار کرد: دومین جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار خواهد شد.

وی زیلوی برتر، طرح و نقش برتر و عکس برتر را از رشته‌های بخش رقابتی و نوآوران، پیشکسوتان و ماندگاران را از رشته‌های بخش غیررقابتی اعلام کرد و گفت: این جشنواره با هدف آشنایی هرچه بیشتر جامعه با زیلوهای فاخر، اصیل و مرغوب، تشویق تأمین کنندگان، طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردها و همچنین بسترسازی برای ایده پردازی و نوآوری در هنر صنعت زیلوبافی با شعار «زیلو، رویش دوباره» برگزار خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: در بخش زیلوی برتر، هر فرد دارنده و مالک زیلوی فاخر، فارغ از اینکه بافنده و طراح آن باشد یا نباشد، می‌تواند اثر را به جشنواره ارائه کند و رویکرد این بخش، بر طراحی و تولید زیلو، متناسب با کاربرد آن و ترغیب طراحان و بافندگان بر استفاده از روایتگری در تولید زیلو است.

دبیر دومین جشنواره ملی زیلوی برتر افزود: زیلوی برتر بر اساس تناسب ویژگی‌های زیلو با کاربری تعریف شده، انتخاب مواد اولیه مرغوب، طبیعی و با کیفیت در تار و پود، استفاده از نخ دارای رنگرزی با کیفیت و مرغوب، برخورداری از طرح و نقش مناسب رعایت قواعد طراحی و برخورداری از نوآوری، تکنیک و کیفیت بافت و روایتگری، مستندسازی و ارسال تاریخچه‌ای از روند ایده‌پردازی، طراحی، انتخاب مواد اولیه، تکنیک و مراحل بافت به صورت مکتوب، عکس یا فیلم ارزیابی و انتخاب خواهد شد.

وی مهلت ارسال آثار به جشنواره را حداکثر ۳۰ دی ماه جاری اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق وب سایت bestzilou.ir به جشنواره ارسال کنند.

دهقانی زمان برگزاری اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان را نهم اسفندماه با حضور جمعی از مسئولان اعلام کرد و گفت: علاوه بر برگزاری نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده در شهر میبد در هفته اول اسفندماه، در چهارمین هفته سوم اسفند نمایشگاه فرش با هدف فراهم آوردن زمینه فروش تولید کارگاه‌های تجمعی و خانگی در آستانه سال نو در شهر یزد برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود دومین جشنواره ملی «زیلوی برتر» به همت جهاددانشگاهی استان یزد و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی یزد برگزار می‌شود.