زیلو زیراندازی در خور جهان/ دست بافته‌ای که باید وارد خانه‌ها شود

ثبت شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو اتفاقی مهم در حوزه صنایع دستی یزد بود زیرا زیلو زیراندازی سنتی و هنرمندانه و دست بافته ای در خور جهان است.

به گزارش میبدما؛ سمیه گلابگیریان در یادداشتی که در مهر منتشر شده، نوشت: اتفاق مهم ثبت جهانی میبد به عنوان شهر زیلو، دستاوردهای خوبی داشت و تعامل و ایجاد شبکه‌ای ارتباطی گسترش بازار و توسعه اقتصادی و حمایت از صنعتگران این صنعت بزرگترین دستاورد این رویداد جهانی است.

سوق یافتن به سمت اقتصادی با درآمد پاک در شهرها ضروری است، پویایی اقتصادی شهرها با درآمد پاکی مبتنی بر توسعه صنایع دستی و گردشگری، محقق خواهد شد که یکی از راه‌های آن رونق کارگاه‌های صنایع دستی به عنوان هنری پاک و بدون آلایندگی است.

احیای این هنر صنعت از دیگر دستاوردهایی است که با انتقال آن به نسل جوان علاقمند، از منسوخ شدن آن جلوگیری خواهد کرد، هنری که افتخار دارد زیرانداز حسینیه‌ها و تکایای مختلف از جمله حسینیه امام خمینی (ره) و بیت مقام معظم رهبری باشد.

جهانی شدن این صنعت، احیای کارگاه‌ها، افزایش هنرجویان، حمایت از هنرمندان و افزایش درآمد آنها و در نهایت صادرات این هنر زیبا به تمام نقاط جهان را به دنبال دارد.

اما صادرات این دست بافته زیبا، به زیبایی بسته بندی آن بستگی دارد. اصلی ترین دلیل گرم نبودن بازار برخی از اقلام صنایع دستی استان از جمله زیلو، بسته بندی نامناسب و عدم برندسازی است. بسته بندی‌های ساده جعبه‌ای یکی از ضعف‌های عرضه زیلو است البته در این سال‌ها تغییراتی در این بسته بندی ایجاد شده و برخی نقوش زیلو بر روی بسته‌ها طراحی شده که اندکی آن را زیبا کرده است.

به طور قطع بافندگان با کارگاه‌های کوچک دستی و تولیدات محدود توانایی بالا بردن کیفیت صادرات و رقابت در بازارهای جهانی و قدرت برندسازی را ندارند از این رو جلب سرمایه گذاران و فعال کردن شرکت‌های بزرگ برای صادرات صنایع دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

البته بخشی از فروش هم به حضور گردشگران داخلی و خارجی در شهر میبد بستگی دارد. بافت زیلو در موزه زیلو و نمایش زیلوهای قدیمی انگیزه‌ای برای خرید است.

بازار داخل، حتی در همین شرایط هم می‌تواند تقویت شود و با حمایت دستگاه‌ها و ارگان‌ها، زیلو به خانه‌های ایرانی راه پیدا کند همچنان که ترمه پای ثابت مراسم تقدیر در برگزاری برنامه‌های مختلف و سوغات یزد است، زیلو هم می‌تواند این جایگاه را به دست آورد.

البته زیلو گران‌تر از ترمه است اما تثبیت جایگاه آن به عنوان یک هدیه فرهنگی، گام بزرگی برای حمایت از هنرمندان و تشویق و ترغیب علاقمندان به این رشته صنایع دستی است.