ماهیانه ۳۵۰۰ یزدی خون اهدا می‌کنند

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به مطلوب بودن میزان ذخایر خونی در این استان، گفت: ماهیانه ۳۵۰۰ یزدی خون اهدا می‌کنند.

به گزارش میبدما؛ نقی تقوایی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، ضمن عرض تبریک سالروز تأسیس سازمان انتقال خون، گفت: نهم مردادماه امسال یادآور پیمودن راهی ۴۴ ساله است که هرساله مصادف با این روز در کشور برنامه‌های خاصی در این راستا انجام می‌شود که در استان یزد نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: خوشبختانه استان یزد یکی از استان‌های پیشرو در تأمین خون و فرآورده‌های خونی است که متوسط اهدای خون در استان ۳۶ در هزار و در کشور ۲۷ در هزار است که این موضوع نشان‌دهنده این است که مردم یزد در امر خداپسندانه اهدای خون پیشرو هستند.

وضعیت مطلوب انباشت خون و فراورده‌های خونی در یزد

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به وضعیت مطلوب استان در انباشت خون و فرآورده‌های خونی، اظهار داشت: وضعیت پاسخگویی سازمان انتقال خون استان در راستای نیازها و درخواست‌های بیمارستانی تقریباً صددرصدی است و حتی در مواردی که سایر استان‌ها نیاز به خون و فرآورده‌های خونی داشته باشند، در صورت مازاد به‌عنوان یک استان معین در امر اهدای خون داده می‌شود که امید است این روند به‌صورت مستمر در کل کشور انجام شود.

تقوایی بیان داشت: اهمیت اهدای خون بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و درهرصورت همه بر این امر واقف هستند که هیچ‌چیز جای یک اهدای خون جامع و کامل را نمی‌گیرد؛ به این معنا که برای بیماری که به اهدای خون نیازمند است، هیچ‌چیز جایگزین خوبی جز این امر نیست.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه خوشبختانه با استقبال خوب مردم و حمایت اهداکنندگان وضعیت اهدای خون در استان یزد مطلوب است، خاطرنشان کرد: در چهارماهه ابتدای سال جاری ۱۷ هزار و ۱۲۴ نفر مراجعه‌کننده جهت اهدای خون داشته‌ایم که از این تعداد ۱۳ هزار و ۸۷۷ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سازمان انتقال خون استان در بحث پلاکت و پلاسمای آفرزیس اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: پلاکت آفرزیس برای بیمارانی است که به هر علت در حال از دست دادن پلاکت هستند که این مهم به درمان این بیماران کمک شایانی کرده است؛ چنانچه خوشبختانه در چندین سال اخیر در این زمینه خوش درخشیده‌ و توانسته‌ایم رشد خوبی را در زمینه تأمین پلاکت آفرزیس بیمارستان‌ها کسب کنیم.

سالانه بیش از ۴۰ هزار یزدی خون اهدا می‌کنند

مدیرکل انتقال خون استان یزد بابیان اینکه سالیانه حدود ۴۰ تا ۴۲ هزار اهدای خون در استان یزد انجام می‌شود، اذعان کرد: ماهیانه حدوداً سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اهدای خون می‌کنند؛ همچنین مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز (مرکز سپاس) در یزد راه‌اندازی شده که با تأسیس این مرکز بانک اطلاعاتی ویژه بیمارانی که نیاز به دریافت سلول‌های بنیادی دارند، فراهم می‌شود تا سازگارترین نمونه به آن‌ها معرفی شود که این مهم در سال جاری به قوت خود ادامه می‌دهد.

تقوایی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای خون در بین بانوان یزدی، عنوان کرد: درواقع یکی از نقش‌های رسانه‌ها، تبلیغ و اطلاع‌رسانی در خصوص اهدای خون به‌ویژه در بین بانوان یزدی است؛ چراکه استان یزد در خصوص اهدای خون بانوان از متوسط کشوری عقب است؛ درحالی‌که ۷۰ درصد خانم‌های مراجعه‌کننده قابلیت اهدای خون دارند.

وی در پایان تأکید کرد: انتظار حمایت بیشتری از سوی مسئولین نسبت به این سازمان داریم تا بدین‌وسیله در تمامی شهرستان‌ها فعالیت اهدای خون به نحو احسن انجام گیرد.