هشدار به یزدی‌ها؛ چاقی فرزندانتان را جدی بگیرید

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدقی یزد گفت: متاسفانه امروزه با معضلی به نام چاقی کودکان در یزد مواجه هستیم که باید خانواده‌ها نسبت به این مسائل جدیت لازم را داشته باشند.

به گزارش میبدما به نقل از فارس از یزد، یوسف نقیایی، رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدقی یزد، گفت: بر اساس آخرین آمار، ۵/۲ درصد از کودکان زیر پنج سال استان یزد در معرض اضافه وزن قرار دارند که ۱/۸ درصد از این کودکان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی با بیان روند اینکه رو به رشد چاقی و اضافه وزن در کودکان نگران کننده است، افزود: عدم کنترل و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در سنین کودکی، زمینه‌ی چاقی در سنین بالاتر هموارتر می‌شود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدقی یزد ادامه داد: کم تحرکی، اختلالات تغذیه‌ای، عادت‌های نامناسب غذایی، عوامل هورمونی و وراثت از جمله مهمترین علل ابتلا افراد به بیماری چاقی است.

نقیایی با اشاره به اینکه اختلالات تیروئیدی از عوامل هورمونی دخیل در بیماری چاقی است، گفت: اگر کم کاری تیروئید در بدو تولد بررسی می‌شود، اما در سال‌های بعد بسته به اینکه والدین مشکلات تیروئیدی داشته باشند کودک باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدقی یزد به تاثیر وراثت در بروز بیماری چاقی اشاره و ادامه داد: چاقی والدین، احتمال ابتلا به این بیماری در فرزندان را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: گرایش کودکان به استفاده از وسایلی نظیر تبلت، موبایل، بازی‌های رایانه‌ای و غیره باعث کم تحرکی کودکان و افزایش روند چاقی در آن‌ها می‌شود، در نتیجه والدین باید با کاهش ساعت استفاده از این نوع ابزار‌ها و جایگزینی بازی‌های با تحرک و فعالیت فیزیکی به جای بازی‌های یارانه‌ای درصدد رفع این عامل برآیند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدقی یزد رفتار درمانی را بهترین اقدام، برای کنترل و پیشگیری از چاقی دانست و ادامه داد: رفتار درمانی می‌تواند با انواع روان درمانی برای عوامل روان‌ شناختی مرتبط با چاقی که در درمان ضروری به نظر می‌رسند، ترکیب شود.