هم صحبت دل- ۷ (همراه با مسابقه و جایزه)

قابل توجه اینکه؛ بعد از پایان این یادداشت ها و انتهای این موضوع، مسابقه ای همراه با تقدیم جایزه به برنده، برگزار خواهد شد.

یکی از مسائل مهم در زندگی انسان، انتخاب همراهان و دوستان برای پیمودن راه زندگی می باشد و واژه “دوست و دوستیابی” از مهمترین مسائل زندگی هر انسانی می باشد.

این موضوع مهم توسط حجت الاسلام زارعی در قالب کتاب و به زبان محاوره (گفتاری)، به صورتی جذاب و زیبا به نگارش در آمده است که به تناوب خدمت مخاطبین عزیز میبدما تقدیم می شود. سلسله وار بودن این مطالب مهم است و بعد از گذاشتن مطالب جدید، لینک مطالب قبلی نیز در زیر آن درج می شود:

قابل توجه اینکه؛ بعد از پایان این یادداشت ها و انتهای این موضوع، مسابقه ای همراه با تقدیم جایزه به برنده، برگزار خواهد شد.

یادداشت هفتم

حجت الاسلام مصطفی زارعی/ نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه میبد

سازگاری زناشویی و مهارت های ارتباطی
سازگاری یعنی زن و مرد پس از مدتی زندگی بتونن اهداف و نیازهای خودشونو با طرف مقابل هماهنگ کنن. در این مورد هم نظرات مختلفی وجود داره.
به نظر فیس لوگلو (Fisloglu): سازگاری زناشویی در برگیرنده عوامل پیچیده ای مثل برخورد اهداف و نیازها(تعارض) و سهیم شدن در فعالیت ها، خوشحالی و موفقیت در زندگی زناشوییه.

مشکلات زناشویی، که با سازگاری زناشویی کم و زیاد می شن. به عنوان بازخوردی از میزان موفقیت زوجین در تجربه های همکاری و سازگاریشون به حساب می یان. کیفیت رابطه زناشویی خاصیت دونفری داره و چیزی نیست که زوجین بتونن اونو از یک ازدواج به ازدواج دیگر منتقل کنن. (فرشته میرخشتی، بررسی رابطه میان رضایت از زندگی زناشویی وسلامت روان، رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۷۵٫ به نقل از: هندریک، ۱۹۹۹).

شعاری‌نژاد ویژگی های زوجین سازگار را این موارد می دونه:
۱- زن و شوهر با رابطه ای که دارند، خود را خوشبخت می دانند.
۲- ارضای کامل نیازهای جسمانی و عاطفی انجام می گیرد.
۳- هر یک از همسران زندگی همسرش را بارور می گرداند.
۴- محیط زناشویی شخصیت هر کدام از زن و شوهر را ارزشمند می گرداند و به هر یک امکان می دهد و کمک می کند که به عنوان یک شخص، استعدادهای ذاتی خود را شکوفا سازد و تحقق بخشد.
۵- پشتیبانی متقابل دارند. هر یک از زن و شوهر،دیگری را تهدید نمی کند و از بودن با همدیگر احساس آرامش می کنند.
۶- نسبت به یکدیگر درک و قبول متقابل دارند.
۷- رابطه زن و شوهر به شکل های ذیل منعکس می شود:
مراقبت، توجه به رفاه و خوش بختی یکدیگر، احترام متقابل، و احساس مسئولیت اختیاری نسبت به نیازهای یکدیگر.
(علی اکبر شعاری نژاد، روان شناسی تربیتی و روان شناسی نوجوان)

تا حالا خدارو شکر تونستیم در مورد دو تا از رابطه های اصلیمون حرف بزنیم.خدا کنه این اطلاعاتی که در این موارد دادیم به درد همه مون خورده باشه و بتونیم در رابطه با دوست و همسر حداکثر استفاده رو ازشون ببریم.

ارتباط با خدا
آدما هر چه قدر هم که دوست و رفیق و کس وکار داشته باشن باز هیچکی براشون جای خدا رو نمی گیره. خدا گمشده ی دل های سرگردون آدماس. ولی حیف که تا اسم رابطه با خدا میاد همه سردرگم میشن که آخه چطوری؟

ارتباط مستقیم
خیلیا می پرسن: ما می تونیم با خدا مستقیم ارتباط داشته باشیم یا نه؟ اگه بخوایم مستقیم ارتباط داشته باشیم چطوری می تونیم؟
حضرت موسی (ع) فرمودند:
خدایا برای صحبت با تو فریاد بزنم یا نجوا کنم؟ اگر دوری فریاد بزنم و اگر نزدیکی نجوا کنم؟ خداوند فرمودند:«انا جلیس من ذکرنی»:من همنشین کسی هستم که به یاد من باشد. (مستدرک‏الوسائل،ج : ۵، ص: ۲۸۶ (باب استحباب ذکر الله على کل حال)
در جایی دیگه خدای متعال باهات حرف می زنه و می فرمایند:
«فاذکرونی اذکرکم»من را یاد کنید تا شما را یاد کنم . (سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۲)
ارتباط بی واسطه و مستقیم رو، خود خدا برایش مصداق گذاشته: عبادت و پرستش

«ان اعبدونی هذا صراط مستقیم»: راه مستقیم اون راهیه که منو عبادت کنی (سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۲)
وقتی عبادت و نیایش می کنیم یعنی بی پرده با خود خدا داریم اختلاط می کنیم.
برای همینه که سجده بر اهل بیت (علیهم السلام) حرامه. پاشنه ی در امام رضا (علیه السلام) را ببوسند یا برای خدا سجده شکر کنن، اشکالی نداره. ولی سجده به امام رضا (ع) اشکال داره.

نمی شه نماز را رو به حرم امام رضا (ع) خوند، اگر هم کسی بخونه بدعت و حرامه. چون خدا همچین اجازه ای رو به ما نداده. تو این نوع ارتباط خود اهل بیت (علیهم السلام) بهترین و بیشترین رابطه رو با خدا داشتن. بارها و بارها شنیدیم که روز عاشورا سرور وسالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام) به عنوان کوه عزت، برای سه کار از دشمن مهلت خواست و فرمودند: عباسم برو یک شب را از این امت برای من مهلت بگیر، نماز(تا با خدا حرف بزنم)، قرآن(تا خدا باهام حرف بزنه)وشب زنده داری( لهوف ص۸۹، ارشاد مفید ج۲ص ۸۹)

ادامه دارد…

مطالب مرتبط

یادداشت اول

یادداشت دوم

یادداشت سوم

یادداشت چهارم

یادداشت پنجم

یادداشت ششم