هم صحبت دل- ۲ (همراه با مسابقه و جایزه)

قابل توجه اینکه؛ بعد از پایان این یادداشت ها و انتهای این موضوع، مسابقه ای همراه با تقدیم جایزه به برنده، برگزار خواهد شد.

یکی از مسائل مهم در زندگی انسان، انتخاب همراهان و دوستان برای پیمودن راه زندگی می باشد و واژه “دوست و دوستیابی” از مهمترین مسائل زندگی هر انسانی می باشد.

این موضوع مهم توسط حجت الاسلام زارعی در قالب کتاب و به زبان محاوره (گفتاری)، به صورتی جذاب و زیبا به نگارش در آمده است که به تناوب خدمت مخاطبین عزیز میبدما تقدیم می شود. سلسله وار بودن این مطالب مهم است و بعد از گذاشتن مطالب جدید، لینک مطالب قبلی نیز در زیر آن درج می شود:

قابل توجه اینکه؛ بعد از پایان این یادداشت ها و انتهای این موضوع، مسابقه ای همراه با تقدیم جایزه به برنده، برگزار خواهد شد.

 

یادداشت دوم

حجت الاسلام مصطفی زارعی/ نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه میبد

 

ویژگی های یار خوب

حالا که فهمیدیم با چه ابزاری باید دوستمونو انتخاب کنیم، بهتره بریم سراغ ویژگیهای یه دوست خوب:

*عقل را دست کم نگیر

 اول از همه باید حواسمون به عقل و شعور طرف باشه.  تا حالا قصه ی دوستی خاله خرسه رو شنیدی؟ خیلی از دوستا حکم خاله خرسه رو برامون دارن. یعنی دلشون می خواد بهمون سود برسونن اما به خاطر حماقتشون بهمون ضرر می زنن. پس اولین خصوصیت یه دوست خوب اینه که خدای ناکرده عقلش پاره سنگ برنداره.

حضرت علی علیه السلام در این باره می فرمایند:

«همنشینی با افراد عاقل و صاحب اندیشه سالم، باعث صلاح و درستی کارها می شود». (محمد محمدی اشتهاردی،میزان الحکمه،قم،مکتب الاعلام الاسلامی، ۱۳۶۲، ج۷۲، ص۳۰۱، ح۱۰۲۴۴)

*صداقت و راستی خیلی مهمّه

خب گشتیم وگشتیم و یکیو پیدا کردیم، دیدیم در مواقع ضروری می تونیم رو مغزش حساب کنیم. به نظر شما همین کافیه؟ تا حالا به پُست آدمای باهوش و عاقل امّا دغل کار و حقّه باز نیافتادی؟ یا نشنیدی کسی افتاده باشه؟ معلومه دیگه، اتفاقاً شخص عاقل اگه بخواد ضرری به آدم بزنه ضربه اش خیلی بدتره. پس باید صداقت و درستیشو هم امتحان کنیم.

تو هر رابطه ای علی الخصوص که رابطه عاطفی و روحی باشه حس اعتماد متقابل مهمترین شرطه. این حس هم به وجود نمیاد مگر در صورتی که راستی و صداقت طرفین به همدیگه ثابت شده باشه. واقعیت اینه که شخص  دروغگو هر چی هم که بخواد به آدم فایده برسونه و تو دوستیش صفا و صمیمیت وجود داشته باشه، ولی با دروغاش همیشه آدمو از چند طرف تهدید می کنه.

اول اینکه آدمو به اشتباه میندازه،چون واقعیت رو به آدم نشون نمیده و با دروغاش حقیقتو وارونه نشون میده. برا همینم نمی ذاره آدم درست تصمیم بگیره.

دوم اینکه هیچ وقت نمیشه بهش اعتماد کرد، هر وقتم که راست بگه احساس می کنی دروغ میگه و همیشه ته دلت خالیه.

سوّم و از همه مهمتر اینکه می تونه این صفت زشتو بهت منتقل کنه و خودتم دروغگو بشی. چون آدم خیلی زود شبیه اونی که خیلی باهاش رابطه ی دوستانه داره میشه.

*کلاس داشته باش

تو دوره زمونه ای که همه به هر ادا اطواری دست می زنن که خودشونو با کلاس تر از اونی که هستن نشون بدن، به نظر شما درسته آدم با یکی رفیق بشه که کلاسش بهش نمی خوره؟

البته تو تعریف با کلاس بودن اختلاف نظر زیاده. ممکنه خیلیا یه چیزو کلاس بدونن که همون چیز از نظر یه عده ی دیگه اوج بی کلاسی باشه. امّا معمولاً همه راجع به اصالت خانوادگی و بزرگواری اتفاق نظر دارن.

خلاصه اش این که: رفاقت با آدمای باشرف و با اصل و نسب خانوادگی هم کلاس دوستی را بالا می بره هم روز به روز این صفات برجسته رو تو وجود آدم پررنگ تر می کنه.

رسول خدا صلی الله علیه واله وسّلم در این باره می فرمایند:

“اسعد الناس من خالط کرام الناس”؛ خوش بخت کسی است که با افراد بزرگوار و با نجابت همنشین و دوست شود.(محمد محمد ری شهری، پیشین، ج۵، ص۳۰۲، ح۱۰۲۵۱)

* مهربان باش تا دوستت بدارم

بعضی از آدما هستن که به قول معروف خیرشون به بقیه می رسه. یعنی اهل محبّت و دستگیری از بقیه هستن. هر چند کم و کوچیک امّا می بینیم به اندازه ی بضاعتشون نسبت به بقیه احساس مسئولیت می کنن. خوبیِ دوستی با این جور آدما چند برابره. چون هم میدونی این آدم که خیرش به همه می رسه امکان نداره لطفشو از دوستش دریغ کنه، هم اینکه دوستی با این جور آدما کم کم خودمونو هم مثل اونا میکنه و در نهایت اهل محبت و صفای بی دریغ می شیم. مولی علی علیه السلام هم در این باره فرمایش زیبایی دارند:

“”قارن اهل الخیر تکن منهم و بائن اهل الشر تبن عنهم”؛ به نیکوکاران نزدیک شو تا از آنان شوی، و از بدکاران دوری گزین تا از وصف آنان خارج گردی.” ( محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۸۸، باب ۱۳، ح ۱۶)

ادامه دارد . . .

 

مطلب مرتبط:

همصحبت دل یادداشت اول