بررسی صد درصدی دانش آموزان میبدی نسبت به پدیکلوز

بیش از ۲۰ هزار نفر از دانش آموزان میبدی در خصوص آلودگی به پدیکلوز (شپش سر) غربالگری شدند

به گزارش میبدما؛ سرپرست مرکز بهداشت شهرستان میبد ضمن اعلام این خبر گفت : همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و با هدف بیماریابی و درمان به موقع پدیکلوز(شپش سر) در مدارس شهرستان، تمامی جمعیت ۲۰۲۴۷ نفری نوآموزان مهدکودک، پیش دبستانی ها و دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی وابسته به آموزش و پرورش، بهزیستی و سازمان های مردم نهاد، نسبت به این بیماری، غربالگری شدند.

دکتر حفیظی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به این انگل در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سالهای قبل گفت: متأسفانه آمارها نشان می دهد طی سالهای اخیر، تعداد موارد مبتلایان به پدیکلوز در سطح کشور، استان و به تبع آن شهرستان میبد، سیر صعودی داشته است. وی رعایت بهداشت فردی، شناسایی و درمان صحیح، بررسی اطرافیان فرد آلوده و درمان همزمان و انگل زدایی از کلیه وسایل و لوازم شخصی را از جمله راهکارهای مهم در کنترل شپش برشمرد و افزود: متأسفانه علیرغم تأکید همکاران ما به والدین و خانواده ها مبنی بر درمان صحیح آلودگی طبق دستورالعمل های کشوری، هنوز شاهد روی آوردن برخی خانواده ها به درمانهای سنتی و غیر مؤثر هستیم. دکتر حفیظی مقاومت برخی والدین در مقابل آلودگیِ خود یا فرزندشان به شپش زنده یا تخم انگل (رشک) و حتی بعضاً موضع گرفتن آنها و نسبت دادن عامل بیماری به غیربومی ها و قشرهای مختلف جامعه را از جمله موانع موجود در عدم کنترل آلودگی ذکر کرد و گفت: شپش، به طبقه یا قشر خاصی از افراد جامعه اختصاص ندارد و شانس ابتلای افراد به این بیماری ممکن است برابر باشد. سرپرست مرکز بهداشت با قدردانی از مدیریت محترم آموزش و پرورش و همکاران وی در کلیه مدارس که طی روزهای نخست سال تحصیلی جدید، با مرکز بهداشت میبد همکاری تنگاتنگ داشته اند خاطرنشان ساخت: انجام غربالگری کلی از دانش آموزان همزمان با شروع سال تحصیلی و درمان موارد آلوده، به منزله پاک شدن جامعه از انگل نیست و لازم این بررسی ها در طول سال توسط مربیان بهداشت مدارس و خانواده ها تداوم یابد.

دکتر حفیظی در پایان از زحمات کلیه مراقبین سلامت (مرد – زن) که ظرف چند روز گذشته بصورت فشرده، کلیه دانش آموزان را غربالگری کرده و همزمان آموزش و درمان موارد آلوده و خانواده های آنها را در دستور کار خود داشتند تشکر کرد.

شایان ذکر است شپش سر، یک انگل اجباری انسان است که معمولاً در لابلای موها و بر روی پوست سر بخصوص در نواحی پشت گوش و پسِ سر دیده می شود، از خون میزبان تغذیه کرده و در طول یکماه زندگی خود، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تخم می گذارد که تخم ها نیز ظرف سه هفته به شپش بالغ تبدیل می شوند. خارش شدید، ایجاد زخم در پوست سر ناشی از خاراندن پوست و تبدیل آن به زرد زخم و نیز بر هم زدن آرامش روحی، از جمله عوارض آلودگی به پدیکلوز است.