فلاح: بهزیستی متولی سلامت‌اجتماعی جامعه است

فلاح رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد گفت: یک سوم جمعیت شهرستان میبد حدود ۳۵هزار نفر نیاز به مناسب سازی پیاده رو ها دارند و قداماتی در این حوزه صورت گرفته ولی رضایتبخش نیست.

به گزارش میبدما؛ سید محسن فلاح رئیس بهزیستی شهرستان میبد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار سنا میبد در خصوص اقدامات صورت گرفته در سال ۹۶ اظهار داشت: بهزیستی میبد حدود ۱۱۵ فعالیت کاری دارد و بهزیستی متولی سلامت اجتماعی جامعه است.

وی به حوزه توانبخشی پرداخت و گفت: در سال ۹۶ برای اولین بار پایش بازنگری در کلیه پرونده های توانبخشی را اجرا کردیم و ۵۳۱ پرونده مستمری بگیر ماهیانه در این حوزه پایش و بازنگری شد.

فلاح افزود: در سال گذشته مراسم هایی نظیر روز جهانی معلولین، روز جهانی ناشنوایان، روز جهانی سالمندان و همایش هایی که در برنامه های بهزیستی لحاظ بود در شهرستان میبد برگزار کردید.

رئیس بهزیستی میبد بیان داشت: در مراکز توانبخشی، مرکز معلولین ذهنی زیر ۶ سال هم در شهرستان میبد در سال ۹۶ راه اندازی شد و هم اکنون در حال فعالیت می باشد.

وی همچنین به تامین کمک های موردی در زمینه های درمان، مسائل توانبخشی و تعمیر مسکن اشاره کرد.

سید محسن فلاح ادامه داد: در سال گذشته ۸۳ پرونده معلولیت در بهزیستی میبد ثبت شده است و ۴۲ جلسه کمیته توانبخشی برای بررسی پرونده های موجود در سال ۹۶ تشکیل شده است.

رئیس اداره بهزیستی میبد ضمن اشاره به اجرای طرح CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) در روستاها اذعان داشت: خوشبختانه اتفاق خوبی که پس از چندین سال در سال ۹۶ رخ داد اجرای طرح CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) در روستاهای شهرستان میبد بود و این طرح در روستاهای شهرستان میبد اجرا شد و ۳۱۰ پرونده توانبخشی تشکیل گردید.

فلاح با اعلام اینکه ۲۳۵ پرونده زنان سرپرست خانوار در شهرستان میبد تشکیل شده است عنوان کرد: در سال گذشته ۱۲ پرونده در حوزه زنان سرپرست خانوار تشکیل شد و در مقابل آن ۱۵ نفر از زنان سرپرست خانوار بازتوان شدند و هچنین بازتوانی شهرستان میبد ۲۳ درصد است که خوشبختانه در استان یزد رتبه اول دارد.

رئیس اداره بهزیستی میبد خاطرنشان کرد: طرح غربالگری فشار خون و دیابت با همکاری کلینیک مددکاری مهر پویای شهرستان میبد در سال ۹۶ اجرا شد و همچنین در زمینه اشتغال به ۷۵۵ نفر تسهیلات اشتغال تعلق گرفت.

سید محسن فلاح با بیان اینکه ۲۷ مهدکودک تحت نظارت بهزیستی شهرستان میبد در حال فعالیت هستند اظهار داشت: تعداد کل کودکان در مهد های کودک ۷۵۲ نفر شامل ۵۶۱ نفر در شهر و ۱۹۱ نفر در روستاها و تعداد پرسنل شاغل در این مراکز ۱۲۰ نفر است.

وی اضافه کرد: از جمله دوره های آموزشی برگزار شده می توان به دوره های آنفولانزا، تب کنگو و بهداشت، خلاقیت، تغذیه و پیشگیری از چاقی، فرزند پروری، عروسک سازی و قصه گویی اشاره کرد و دوره آموزشی شیرخوارگان طبق دستورالعمل توسط کلیه پرسنل صورت گرفته و در سال ۹۶ برگزار گردیده است.

رئیس بهزیستی میبد تصریح کرد: برگزاری کلاس مهارت های زندگی ویژه زوجین پذیرفته شده، تشکیل کارگروه طلاق و کاهش آسیب های طلاق، پذیرش ۲۵۳ زوج در بخش کاهش طلاق و همچنین تشکیل کلاس های آموزشی و اوقات فراغت توسط اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات بهزیستی شهرستان میبد در حوزه اورژانس و خدمات اجتماعی در سال ۹۶ بود.

سید محسن فلاح همچنین به پیشرفت ۷۰ درصد ساختمان جدید مرکز مهر محبت و بازسازی ساختمان قدیم آن مرکز، ارائه خدمات تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان با مبلغ ۶۲ میلیون ریال هزینه تحصیلی، ساماندهی طرح اطعام مددجویان در ماه مبارک رمضان، راه اندازی کمیته بانوان خیر در شهرستان میبد و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغال زایی به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۳۳۵ نفر از مددجویان اشاره کرد.

وی یادآور شد: اجرای طرح های غربالگری تنبلی چشم و پیشگیری از ناشنوایی، مشاوره ژنتیک، آموزش های هنگام ازدواج، دانشنامه ازدواج، مهارت های زندگی و پیشگیری از اعتیاد از جمله اقدامات بهزیستی شهرستان میبد در حوزه پیشگیری در سال ۹۶ بود.

رئیس بهزیستی میبد ضمن اشاره به وضعیت پیاده رو های شهرستان میبد و مشکلات معلولین در این حوزه اذعان داشت: اقداماتی در این حوزه صورت گرفته ولی رضایتبخش نیست و ما نگاهی وسیع تر به این موضوع داریم و بیشترین مشکلات ما در پیاده روهای شهر، خیابان ها، پارک ها، فضاهای عمومی و همچنین ورودی ساختمان بانک ها و فروشگاه های بزرگ و حتی ادارات است.

وی افزود: مناسب سازی پیاده روها نیاز به یک عزم ملی دارد و کار یک یا دو دستگاه نیست و باید با همکاری همه دستگاه ها صورت گیرد.

سید محسن فلاح تاکید کرد: باید جامعه ما به سمتی برود که کرامت معلولین حفظ شود و در مناسب سازی پیاده روها نه تنها معلولین بلکه افرادی نظیر سالمندان، کودکان و بیماران نیز به آن نیاز دارند.

وی در پایان بیان داشت: یک سوم جمعیت شهرستان میبد حدود ۳۵هزار نفر نیاز به مناسب سازی پیاده رو ها دارند و روی این موضوع در سال جدید تاکید داریم.