ادامه اصرار مشکوک سایت محفلی در افسرده نشان دادن مردم یزد

سایت محفلی اصلاح طلبان یزدی که این روزها به دلیل اصرارهای مشکوک خود بر افسردگی مردم یزد به نوعی صاحب عنوان «کاسب افسردگی» هم شده است در اقدامی کودکانه بار دیگر

سایت محفلی اصلاح طلبان یزدی که این روزها به دلیل اصرارهای مشکوک خود بر افسردگی مردم یزد به نوعی صاحب عنوان «کاسب افسردگی» هم شده است در اقدامی کودکانه بار دیگر به صورتی مخدوش و غیرمنطقی به نتایج تحقیقی در این باره برای اثبات ادعای افسردگی مردم یزد استناد کرد.

Image 2

به گزارش “میبدما”، نتایج این تحقیق که سال ۱۳۹۱ منتشر شده است، این روزها به گونه‌ای در فضاهای مجازی در حال تحلیل و اظهار نظر است که انگار تحقیق دوباره‌ای در این باره انجام شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اظهارنظرها و مباحث مطروح درباره بحث شادکامی مردم استان یزد، همچنان برگرفته از نتایج تحقیق منتشر شده در سال ۱۳۹۱ است.

اگر چه استناد به نتایج تحقیق قبلی نیز گواهی بر افسردگی و ناشادکامی مردم استان نیست چرا که میانگین شادکامی مردم کشورمان بر اساس نتایج آن تحقیق ۳٫۴ است و بالاترین میزان نشاط اجتماعی نیز مربوط به شهر زنجان با ۳٫۶ و در این میان نشاط اجتماعی مردم یزد نیز ۳٫۱ بوده است که هیچ‌کدام فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارند.

اصرار این سایت بر استناد غلط به این تحقیق در حالی است که نویسنده این مقاله علمی به صورت صریح و شفاف نسبت به سوءاستفاده از مقاله خود توسط این جریانات واکنش نشان داده است.

دکتر “علی منتظری” رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی کشور و پژوهشگر این بررسی چند هفته قبل در گفتگو با ایسنا خاطرنشان ساخته بود که اولا نتایج تحقیقی که چهار سال از انجام آن گذشته است، قابل استناد نیست و ثانیا معیارهای ارزیابی در این تحقیق فقر، سلامت و موقعیت جغرافیایی است و هیچ ارتباطی به نبود فضای تفریحی و برگزار نشدن کنسرت‌ها یا برعکس برگزاری مراسم عزاداری ندارد و ثالثا براساس این تحقیق مردم شهر زنجان با کسب عدد ۳٫۶ بالاترین سطح شادکامی در کشور را به دست آوردند و مردم استان یزد نیز عدد ۳٫۱ را کسب کردند که فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارد و قطعاً این اختلاف ۰٫۳ با میانگین کشوری اصلاً قابل توجه نیست و نباید به استناد به این اختلاف وضعیت مردم یزد را اسفناک جلوه دهیم.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی کشور در پایان متذکر شد: افسرده خواندن مردم یزد و این که بگویم وضع یزد از همه جا بدتر است، با استناد به این تحقیق صحیح نیست و خوب است کسانی که این مسایل را مطرح می‌کنند، یک بار هم به اصل تحقیق مراجعه کنند تا متوجه این موضوع شوند

به نظر می‌رسد با وجود این اظهارات صریح نویسنده این مقاله علمی و نیز اصرار سایت مذکور بر افسرده جلوه دادن مردم یزد در جهت تسهیل اجرای برنامه‌های غیراخلاقی و ضدفرهنگی در دارالعباده، این اقدام نوعی تشویش اذهان عمومی به حساب آید و نهادهای ذی‌مدخل از جمله هیات نظارت بر مطبوعات به جای پرداخت هدیه ۱۰ میلیون تومانی به این سایت فتنه‌گر بایستی به جرم مذکور رسیدگی کنند.

گفتنی است چند ماه قبل رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند:  بعضی از مراکز مغرض آماری و غالباً با منشأ خارجی یا اساساً خارجی اعلام میکنند. میگویند جوان ایرانی افسرده است؛ یک طبقه‌بندی هم میکنند و میگویند جوان ایرانی در فلان درجه‌ی از افسردگی -یک درجه‌ی خیلی بالایی- قرار دارد. این یک دروغ محض و خباثت‌آمیزی است که دارد امروز انجام میگیرد و بهانه‌ی یک سلسله کارهای خلاف دیگر است؛ جوان ایرانی افسرده است، پس بایستی برایش محیط نشاط درست کنیم؛ چه‌جوری؟ با کنسرت موسیقی، با جلسات و اردوهای مختلط جنسی، و آزادی‌هایی از این قبیل؛ این دنباله‌ی آن حرف است.

مطالب مرتبط: