علت تاکید مدام جنتی بر موضوع کنسرت‌ها علیرغم بیانات اخیر رهبری چیست؟!

حال سوال اینجاست که چرا این مراکز خبیث، دروغگو، مغرض و خارجی به دنبال برگزاری کنسرت موسیقی هستند؟! کنسرت برگزار کردن چه سودی به حال آنان دارد؟!

وقتی حوزه وظایف و تکالیف وزیر ارشاد را مرور می‌کنیم با طیف گسترده‌ای از قالب‌ها مواجه می‌شویم؛ از نقاشی و خوشنویسی گرفته تا فضای مجازی و سینما و کتاب و تئاتر و البته موسیقی!

به گزارش “میبدما”، اما با نگاهی به موضعگیری‌های وزیر ارشاد دولت یازدهم درمی‌یابیم که وی از میان تمام این حوزه‌ها وی ضریب بسیار بالایی به حوزه موسیقی و آن هم بیشتر در حوزه موضوع لغو کنسرتها داده است.

f5d4e7daf0bccf5458a40e796f5f69df

این رویکرد تامل‌برانگیز وزیر ارشاد در حالی است که حوزه موسیقی، اگر چه در سطح خود واجد اهمیت است اما هنر اصیل ایرانی-اسلامی محسوب نمی‌شود و مشخص نیست چرا وی تا این حد به درجا زدن در این حوزه -آن هم در موضوع حساسیت برانگیزی مانند لغو کنسرتها- علاقه دارد.

نکته جالب اینجا است که آقای جنتی امروز راسا در یک مراسم موسیقایی حاضر می‌شود و بعد می‌گوید: «حاشیه های وزارت ارشاد همواره بیشتر از متن آن بوده است.» و البته توضیح نمی‌دهد که چرا وی با دست گذاشتن روی حوزه حساسیت برانگیزی این حواشی پررنگتر از متن را دامن می‌زند؛ از جمله اینکه در چند موضعگیری اخیر مرتبا با تلویح و تصریح پای علما، مراجع، ائمه جمعه، دادگستری و نیروی انتظامی را به این موضوعات نازل و سطحی باز می‌کند.

وقتی جملات اخیر رهبر معظم انقلاب را درباره کنسرت‌های موسیقی مرور می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که برگزاری این‌گونه کنسرت‌ها به هیچ وجه مطلوب جامعه اسلامی نیست و مسئولان نباید وجهه همت خود را مصروف آن نمایند.

مقام معظم رهبری در دیدار مذکور فرمودند:  بعضی از مراکز مغرض آماری و غالباً با منشأ خارجی یا اساساً خارجی اعلام میکنند. میگویند جوان ایرانی افسرده است؛ یک طبقه‌بندی هم میکنند و میگویند جوان ایرانی در فلان درجه‌ی از افسردگی -یک درجه‌ی خیلی بالایی- قرار دارد. این یک دروغ محض و خباثت‌آمیزی است که دارد امروز انجام میگیرد و بهانه‌ی یک سلسله کارهای خلاف دیگر است؛ جوان ایرانی افسرده است، پس بایستی برایش محیط نشاط درست کنیم؛ چه‌جوری؟ با کنسرت موسیقی، با جلسات و اردوهای مختلط جنسی، و آزادی‌هایی از این قبیل؛ این دنباله‌ی آن حرف است. 

در این جملات رهبری نکات ظریفی نهفته است از جمله اینکه بعضی مراکز آماری «مغرض» و «با منشاء خارجی» دارند «دروغ محض و خباثت آمیزی» می‌گویند تا به بهانه این دروغ «کنسرت موسیقی» را ترویج دهند. حال سوال اینجاست که چرا این مراکز خبیث، دروغگو، مغرض و خارجی به دنبال برگزاری کنسرت موسیقی هستند؟! کنسرت برگزار کردن چه سودی به حال آنان دارد؟!

مقام معظم رهبری در ادامه این دیدار فرمودند: یک مسئله، مسئله‌ی کنسرت‌ها در دانشگاه بود که دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده‌ام و جزو یادداشت‌های من، همین مطلب هست. اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط‌ترین کارها است. برای تحرّک دانشجویی و تلاش دانشجویی و نشاط دانشجویی، راه‌های دیگری وجود دارد؛ آنها را به گناه نباید کشاند، آنها را به سمت شکستن پرده‌های تقوا -که خوشبختانه جوان متدیّن امروزی بر حفظ آن اصرار دارد- نباید کشاند؛ آنها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ. بله، این کارها در دانشگاه‌ها اصلاً وجهی ندارد. 

حضرت آقا در این بخش از سخنان خود برگزاری کنسرت جهت نشاط بخشیدن به دانشجویان را جزو غلطترین کارها معرفی کرده‌اند که این کار آنها را به سمت گناه و شکستن پرده‌های تقوا و دوزخ می‌کشد. البته پرواضح است که در این عبارات رهبری، جوانان دانشجو خصوصیت ویژه‌ای ندارد و مضرات برشمرده شده توسط ایشان برای کنسرتها سلامت اخلاقی سایر جوانان کشور را هم تهدید می‌کند. به عبارت دیگر دانشجو بودن یک جوان باعث نمی‌شود که کنسرت تاثیر بسیار بیشتری بر او بگذارد نسبت به اینکه این جوان دانشجو نباشد!

با این اوصاف وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی نسبت به علت تاکید و اصرارهای مدام خود درباره کنسرتهای موسیقی با تالی فاسدهایی که رهبر معظم انقلاب برشمرده‌اند و همچنین مخالفتهای مکرری که مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه، مردم و نیروهای انتظامی و قضایی ابراز کرده‌اند، توضیح دهد.

مطالب مرتبط: