پادشاه و وزیر امور خارجه عربستان هم از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند!

سعودی‌ها که در جریان انقلاب‌های منطقه، خود را بازنده دیده‌اند نسبت به توافق هسته‌ای بشدت حساسیت داشتند اما جبیر می‌گوید اکنون حساسیت آنها برطرف شده است و این موضوع به خاطر توضیحات اوباما درباره برجام بوده است.

روزنامه وطن امروز نوشت:

سعودی‌ها که پیش از این، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را موجب تشدید نفوذ ایران در منطقه دانسته و به همین خاطر نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کردند؛ اکنون به جرگه حامیان آنچه در وین توافق شده، پیوستند.

این اعلام حمایت هم توسط سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه سعودی و هم توسط عادل‌الجبیر وزیر خارجه خاندان پس از آن اعلام شد که باراک اوباما توضیحاتی درباره ماهیت توافق هسته‌ای با ایران به آنها ارائه کرد.

سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سفر خود به آمریکا با باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور دیدار و با وی درباره اوضاع یمن، جنگ در سوریه و نتایج توافق هسته‌ای ایران و غرب بحث و گفت‌وگو کرد. در بیانیه مشترک صادر‌شده از سوی کاخ سفید، سلمان بن‌عبدالعزیز و اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب نیز به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

U.S. President Barack Obama and first lady Michelle Obama are greeted by Saudi Arabia's King Salman (R) as they arrive at King Khalid International Airport in Riyadh, January 27, 2015. Obama is stopping in Saudi Arabia on his way back to Washington from India to pay his condolences over the death of King Abdullah and to hold bilateral meetings with King Salman.   REUTERS/Jim Bourg     (SAUDI ARABIA - Tags: POLITICS ROYALS)

پادشاه عربستان پس از دیدار با اوباما حمایت خود را از مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرد. عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در پایان دیدار ملک سلمان و اوباما تاکید کرد دیدار میان آنها مثبت و مثمر ثمر بوده و اوباما در این دیدار تاکید کرده توافقنامه هسته‌ای موجب ممانعت از پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای نظامی می‌شود.

وزیر خارجه عربستان افزود: از تضمین‌های داده شده درباره برنامه اتمی ایران راضی هستیم. اما تضمین‌هایی که عادل‌الجبیر ادعا می‌کند، شامل چه مواردی می‌شود.

جبیر پس از دیدار اوباما و سلمان در اظهارنظری دراین‌باره توضیح داده است که یکی از این تضمین‌ها، امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پس از توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا است.

آنها همواره در مواضع پر شمار خود مدعی بودند در صورت توافق میان ایران و آمریکا، کشورهای منطقه شاهد افزایش قدرت و نفوذ ایران خواهند بود.

سعودی‌ها که در جریان انقلاب‌های منطقه، خود را بازنده دیده‌اند نسبت به توافق هسته‌ای بشدت حساسیت داشتند اما جبیر می‌گوید اکنون حساسیت آنها برطرف شده است و این موضوع به خاطر توضیحات اوباما درباره برجام بوده است.

براساس اظهارات عادل‌الجبیر، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار ملک سلمان توضیحات مفصلی درباره میزان غنی‌سازی ایران و فاصله این حجم از برنامه هسته‌ای با ساخت سلاح، موضوع بازرسی‌ها و تاثیر این بازرسی‌ها و دسترسی‌ها و همچنین درباره مکانیسم بازگشت‌پذیری تحریم‌ها به طرف سعودی داده است.

البته جبیر این را هم گفت که منظور رئیس‌جمهور آمریکا از بازرسی‌ها، بازرسی از مراکز نظامی و مظنون به فعالیت نظامی است. اما موضوع دیگری که سعودی‌ها و آمریکا درباره آن موضع مشترک داشته‌اند؛ موضوع حمایت ایران از جریان مقاومت در منطقه است به گونه‌ای که آنها همواره درباره برجام این نگرانی را داشته‌اند که ایران از محل فروش نفت همچنان به تقویت جریان مقاومت در منطقه ادامه خواهد داد. عادل‌الجبیر

وزیر خارجه عربستان که به همراه ملک سلمان پادشاه سعودی در نیویورک به سر می‌برد؛ طی اظهارنظری گفته است اوباما تضمین‌های محکمی به آنها داده که پول‌های آزاد شده ایرانی‌ها در مسیر تقویت جریان مقاومت قرار نخواهد گرفت.

اعلام حمایت عربستان‌سعودی از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ درحالی است که سعودی‌ها تا پیش از این یک جنگ نفتی نیابتی را علیه ایران آغاز کرده بودند.

آنها با افزایش تولید و نیز مخالفت علنی با پیشنهاد کاهش تولید که می‌خواست روند نزولی قیمت نفت را کنترل کند؛ عملا باعث شدند نفت حتی تا بشکه‌ای ۳۹ دلار نیز برسد که یک رکورد کم‌نظیر است.

این اقدام سعودی‌ها اگرچه ابتدا با بی‌تفاوتی بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دولت روحانی مواجه شد و این سیاست سعودی‌ها را یک نوع تاکتیک نفتی دانسته بود اما توسط حسن روحانی و علی لاریجانی رؤسای قوای ‌مجریه و مقننه بشدت نکوهش شد به گونه‌ای که هم روحانی و هم لاریجانی بر واکنش درخور ایران نسبت به این اقدام سعودی‌ها تاکید کردند. جنگ نفتی سعودی‌ها علیه ایران باعث شد بیشتر از۵۰ درصد ارزش نفت ایران از بین برود و همین موضوع سبب شده است در برهه تحریم، ایران با یک ضربه سهمگین از سوی عربستان مواجه شود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند جنگ نفتی سعودی‌ها علیه ایران یک اقدام هماهنگ شده با آمریکایی‌ها بوده است به گونه‌ای که توافق هسته‌ای بهانه‌ای برای اقدام علنی آنها علیه ایران شد. این اقدام آنها از آن جهت نیز برای آمریکایی‌ها حائز اهمیت بوده است که با توجه به کاهش درآمدهای ایران، تخفیف‌های احتمالی توافق، تاثیر چندانی بر درآمدهای ایران نخواهد داشت.

اما سلمان در حالی عازم نیویورک شده بود که برخی منابع رسانه‌ای منطقه گزارش دادند او مهم‌ترین موضوع مورد مذاکره با آمریکا را به ماجرای توافق هسته‌ای با ایران اختصاص خواهد داد.

پایگاه خبری المانیتور در همین رابطه نوشت: سلمان برای حمایت از توافق هسته‌ای یک شرط مهم دارد. المانیتور افزود شرط سلمان، تضمین اوباما برای پایان حمایت ایران از جریان مقاومت است.به عبارتی سلمان به این شرط از توافق هسته‌ای آمریکا و ایران حمایت می‌کند که این توافق دست ایران را از منطقه کوتاه کند.

پایگاه تحلیلی «المانیتور» در مطلبی با اشاره به برنامه ملک سلمان، پادشاه سعودی برای سفر به واشنگتن اشاره می‌کند که وی قصد دارد در این سفر به رئیس‌جمهور آمریکا گوشزد کند حمایت دولتش از توافق هسته‌ای ایران، با ملاحظاتی همراه است.

المانیتور در همین رابطه نوشت: پادشاه سعودی در تلاش برای دست یافتن به تضمین‌هایی برای مبارزه علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه و همچنین مقابله با عناصری از خود توافق هسته‌ای است. سایت تابناک نیز در همین راستا به اظهارات جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره سفر ملک سلمان اشاره کرده بود.

ارنست درباره این سفر گفت: این سفر به منزله تأکیدی بر اهمیت روابط استراتژیک میان ایالات متحده و عربستان‌سعودی است. به گفته وی، اوباما و سلمان درباره طیفی از موضوعات گفت‌وگو کرده و بر یافتن راه‌هایی برای تقویت بیشتر همکاری دوجانبه، از جمله تلاش‌های مشترک امنیتی و مبارزه با تروریسم تمرکز می‌کنند. بحث درباره موضوعات منطقه‌ای، از جمله درگیری‌ها در یمن و سوریه و «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه»، از جمله موضوعاتی است که ارنست به آنها اشاره کرده است.