گفتگو با مدیر کل غله استان

سهمیه آرد نانوایان متخلف کم یا قطع میشود

دکتر سید جلال موسوی مدیر کل غله استان گفت :نانوایی که خارج از فرایند فروش نان طبق قوانین اقدام کند سهمیه آرد آن واحد کم میشود،شهروندان هم نیز بیشتر از نیاز نباید تقاضا کنند مگر موارد خاص که در سامانه ثبت شود.


دکتر سید جلال موسوی مدیر کل غله استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میبدما با اشاره به مقایسه سهمیه‌بندی آرد نانوایان شهرستان میبد در شهریور و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ عنوان کرد: در میبد تعداد کل خبازی فعال ۱۳۶ واحد بوده براساس کارکرد دستگاه آنها که از این تعداد ۴۶ نانوایی به دلیل عملکرد خوب و رعایت قوانین افزایش سهمیه آرد داشتند.
وی با بیان اینکه نه ماه از گام سوم هدفمندی نان می‌گذرد ،تصریح کرد:با اجرای طرح شناور سازی و راه اندازی کارت خوان به گونه‌ای است که با فروش نان به مردم به صورت متعارف توسط دستگاه‌ها در همان لحظه سهمیه آرد معادل تعداد نان به نانوایی تعلق خواهد گرفت طی فرآیندی که در سیستم دستگاه تعریف شده.
موسوی اظهار داشت: متأسفانه برخی نانوایان اقدام به فروش بیش از حد متعارف نان می‌کنند یا تعطیلی خودسرانه دارند و یا وزن چانه انها کم است که همین عوامل وقتی در محاسبه‌ی فروش نان توسط سامانه و هوش مصنوعی انجام می‌شود عاملی برای کم شدن سهمیه آرد نانوایان خواهد شد.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه برای نان مصرفی هیات و مراسمات خانگی و موکب ها نیز تدابیری اتخاذ شده گفت: مسئولان هیأت و موکب داران میتواننددر سامانه کسب و کار ثبت نام کنند و بعد از تأییدیه فرمانداری شهرستان اقدام به خرید نان به تعداد بالا کنند تا مشکلی برای نانوایان و سهمیه آنها پیش نیایید.
مدیر کل غله استان نیز تاکید کرد: سهمیه آرد هیچ شهرستان و نانوایی‌ بی دلیل کم نمی‌شود بلکه در بیش از ۵۵درصد نانوایان استان سهمیه نانوا افزایش یافته که به دلایل عملکرد خوب آنها و فروش نان طبق فرآیند قانونی آنها است.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا سهمیه کل نانوایان کم شده گفت: از تعداد ۱۳۶ نانوایی‌ فعال فقط ۸۵ نانوایی‌ متأسفانه خارج از فرآیند فروش نان را عرضه کردند و یا با چند کارت به اسم یک نفر خرید انجام شده و یا بیشتر از حد متعارف جهت عرضه در سوپر مارکت ها بوده و یا غیر از ساعت پخت بوده که همین باعث کم شدن سهمیه آنها توسط سامانه شده است که این رقم بالایی است و به این معنی است که عملکرد ۶۰ درصد نانوایی‌ های میبد ضعیف بوده است که نسبت به استان بالا است.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که تمام این اقدامات در راستای اصلاح امور در سیستم سنتی است ،گفت: نانوایان باید از حالت سنتی خارج شوند و به سمت مدرنیته و الکترونیکی بروند و تمام فرآیند فروش نان را در سیستم ثبت کنند تا جلوی سودجویی و منفعت طلبی در این زمینه گرفته شود.

موسوی در پایان تاکید کرد: آمادگی این را داریم که نانوایانی که سهمیه آنها کم یا قطع شده را مجدداً فراخوانده شوند و با ارایه تخلفات آنها،ضمن آموزش مجدد و اخذ تعهد از آنها سهمیه آنها را مجدداً فعال کنیم.

تنظیم خبر: محمدرضا دهقانی