آمادگی دستگاه قضایی برای پیامد‌های پسا کرونایی

نماینده عالی قوه قضاییه در استان یزد گفت: نباید منتظر سرازیر شدن پیامدهای اجتماعی و اقتصادی پسا کرونایی به دستگاه قضایی ماند، بلکه باید با پیش بینی شرایط و پیشگیری از تولید برخی دعاوی حقوقی و ارتکاب جرایم، از پیامد های پسا کرونایی کاست.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه؛ غلامعلی دهشیری در جلسه با رؤسای حوزه های قضایی و دادستان های سراسر استان یزد، که بصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: شرایط کرونایی کشور باعث خواهد شد تا اجرای برخی از قرار دادها با چالش مواجه شود، برخی از چک ها برگشت بخورد و لاجرم برخی از مسائل موجب تشکیل و تولید پرونده برای دستگاه قضایی شود، لذا انتظار می رود تا نخبگان اجتماعی به ویژه صاحب نظران‌ اندیشمند حقوقی و قضایی برای مدیریت این شرایط تدابیری بیاندیشند.

وی تصریح کرد: در شرایط قبل از کرونا دستگاه قضایی استان برای کاهش پرونده های مسن و به روز رسانی پرونده های خود، کار اضافه در عصر ها و حتی دور کاری در دوران کرونا را نیز در دستور کار خود قرار داده بود و اکنون نباید اجازه داد یک شرایط خاص، دادگستری را با سیل مجدد پرونده ها روبرو سازد.

رئیس کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند شرایط کرونا در کشور ایران، اوج همدلی، ایثار و ازخود گذشتگی این ملت شریف و همت جدی و حرکت جهادی نیروهای مسلح به ویژه نیروهای بسیج را به رخ جهانیان کشاند و صحنه های ماندگاری را همچون دوران دفاع مقدس را در اذهان ثبت کرد و در ادامه نیز بسیاری از خیرین با بخشش اجاره املاک خود بر این زیبایی افزودند و حال نیز برای برخی دیگر از مسائل اجتناب ناپذیر کرونایی باید برنامه هایی مدنظر قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، شناسایی قوانین مغفول مانده را خواستار شد و بیان داشت: نشست های اندیشه ورز شورای قضایی دادستان های استان بامحوریت دادستان مرکز استان نسبت به جمع آوری قوانین و مقرارتی که ایجاد تکلیف عمومی برای قوه قضاییه کرده اما به هر دلیلی مغفول مانده است اقدام نمایند.

دهشیری بر انجام امور با تکیه بر هم اندیشی و هم افزایی تأکید کرد و گفت: بسیاری از امور را باید در کارگروه های مرتبط مورد واکاوی علمی قرار داد و تدابیر مناسبی را با رویکرد واحد برای آنها اتخاذ نمود.