برخورد با دلالان حوزه زمین و مسکن اجرا می شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: قطعا بخشی از نابسمانی های این حوزه ناشی از دامن زدن برخی از افراد سوجو به قیمت ها است.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد، محمد رضا حدادزاده در نشست تخصصی جهت اجرای گام دوم ساماندهی و نظارت بر دلالان حوزه زمین و مسکن با اشاره به نامناسب بودن وضعیت زمین و مسکن در استان گفت: مسائل اقتصادی، برخی مسائل اجتماعی، بی اعتمادی، سردرگمی در سرمایه گذاری از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت زمین و مسکن است اما نمی توان نقش سودجویان و دلالان را در این حوزه منکر شد.

وی با بیان اینکه رشد قیمت زمین و مسکن در استان حتی با استان های بزرگ کشور قابل مقایسه نیست افزود: بررسی اسناد به دست آمده نشان می دهد که برخی سودجویان با معاملات صوری در برخی مناطق شهر یزد از فروردین ماه تا تیر ماه سال جاری قیمت برخی مناطق را تا سه برابر افزایش دادند که این قابل توجیه نیست.

حدادزاده تصریح کرد: رصد اطلاعاتی صورت گرفته قبل از اجرای گام اول طرح برخورد با دلالان و سودجویان حوزه زمین و مسکن و اطلاعات جمع آوری شده پس از آن نشان می دهد دلالان و سودجویان در التهابات اخیر این بازار نقش بسزایی داشته اند.

وی ورود دستگاه قضایی استان به حوزه زمین و مسکن را شامل چند گام و پیوست مختلف ذکر کرد و ابراز داشت: در گام اول ۷۶ بنگاه متخلف پلمپ ،۲۸ نفر تحت تعقیب و ۸ صفحه و کانال در فضای مجازی مسدود شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد تصریح کرد: در بازرسی های صورت گرفته قریب به ۲۲۰ بنگاه هم مورد تایید و از آن ها تعهد نامه اخذ شد که این موضوع نشان می دهد برخورد با دلالان این حوزه به معنی برخورد با صنف مشاورین املاک نیست.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از اتحادیه مشاورین املاک، تصریح کرد: اتحادیه مشاورین املاک هم باید در میدان عمل باشد در به آرامش رسیدن این بازار وارد شود.

حدادزاده به گلایه های مردم نسبت به رشد قارچ گونه مشاورین املاک اشاره کرد و افزود: علیرغم خلاء های قانونی در کمیسیون نظارت اصناف، سقف مورد نیاز تعیین و بر اساس آن برنامه ریزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکل، خبره هایی هستند که کارشناس رسمی نبوده اما در این حوزه مبادرت به قیمت گذاری می کنند، افزود: ساماندهی این گروه در دستور کار دادستانی قرار دارد.

حدادزاده اظهار داشت: باید از این فرصت استفاده کرد و قطعا اگر در حوزه آگاه سازی صورت گیرد، مردم به میدان خواهند آمد و با شناسایی افراد سودجو از التهاب بیشتر جلوگیری خواهند کرد.