با عقل و ایمان در برابر کرونا

دکتر طناز بحری/ فوق تخصص خون و سرطان خون/ دانش‌آموخته دانشگاه اراسموس روتردام، هلند

وقتی یک ویروس نانومتری یک جهان را درگیر خود می کند، جان هزاران نفر را می گیرد، باعث می شود که اقتصاد کشور ها سقوط کند و سیستم درمانی کشور ها را با شکست رو به رو می کند و غرب و شرق پر مدعا را با همه پیشرفت ها و نظمش تحقیر می کند و به چالش می کشد. فقط می توان یک نتیجه گرفت و آن یاد آوری این مساله است که ما به عنوان “انسان” در مقابل علم و قدرت خداوند هیچ هستیم…
برای من جالب است که همچنان افرادی هستند که بزرگترین بحران قرن را جدی نمی گیرند. به نظر می رسد که آنها را می شود به دو گروه تقسیم کرد، گروه اول افرادی هستند که فقط به “توکل به خدا” اکتفا می کنند و در نتیجه به هشدار ها و دستورات علمی عمل نمی کنند و گروه دوم افرادی هستند که نه توکل می کنند و نه کلا مساله را جدی می گیرند و جان انسان ها برایشان مهم نیست. با گروه دوم کاری نداریم چون متاسفانه در همه جای دنیا هستند انسان هایی که بی پروا و بی ملاحظه با سهل انگاری جان دیگران را به خطر می اندازند.
اما گروه اول که به خدا توکل می کنند با این امید که اتفاقی برایشان نمی افتد، باید بدانند که همان خدایی که به او توکل کرده اند بارها و بارها در قرآن همگان را به تفکر و تعقل فرا خوانده. پرداختن این حجم از آیات به موضوع تفکر نمایانگر نقش و اهمیت آن برای خداوند است و نشانگر اینکه در حیات فردی و اجتماعی انسانی تاثیر به سزایی دارد و اینکه چقدر برای خداوند مهم است که از نعمتی که به ما داده، یعنی از عقل مان، استفاده کنیم.
عقل و ایمان دو بال یک انسان برای رشد و تکامل هستند، هر کدام از اینها اگر نباشد انسان موفق نخواهد بود. بیایید راهکارها و هشدارهای منطقی و اصولی را جدی بگیریم و در خانه بمانیم، هر چقدر دیرتر به این توصیه ها عمل کنیم قربانیان بیشتری خواهیم داد، ضمن اینکه این ویروس ماه های بیشتری همراه ما خواهد بود، چرا که به ادامه‌دار شدن زنجیره شیوع ویروس کمک می کنیم.

 

.