تأکید خداوند بر ۴۰ نکته حقوقی در بزرگترین آیه قرآن

معاون فرهنگی دادگستری کل استان یزد گفت: در آیه ۲۸۲ سوره بقره که بزرگترین آیه قرآن محسوب می‌شود، به ۴۰ نکته در خصوص مسائل حقوقی و رعایت آن در مراودات اجتماعی اشاره شده است.

به گزارش میبدما به نقل از ایکنا از یزد، محمدرضا عرشیان، معاون فرهنگی دادگستری کل استان یکشنبه شب، در نشست حقوقی هر مسجد یک حقوقدان در جمع نمازگزاران مسجد چهارده معصوم(ع) بیان کرد: ارتقای سواد حقوقی و استفاده از ظرفیت مساجد به‌عنوان مکانی جهت ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی به مردم، ایجاد صلح و سازش و حل اختلافات، جزء وظایف و اهداف قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: قرآن معجزه جاوید، بیانگر سخن حق تعالی است که با وحی بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و مهم‌ترین سفارش قرآن به صداقت، راستی، تقوا و درستی است.

این مقام قضایی افزود: بسیاری از سخنان پیامبر اسلام(ص) همان چیزهایی است که عقل انسان نیز حکم می‌کند و بیشتر احکام ارشادی است و صحبت‌های آخرین فرستاده خدا تأکید بر رعایت حقوق یکدیگر است.

وی در خصوص رعایت قانون تصریح کرد: در تمامی کارها مخصوصاً انجام معاملات، ازدواج و غیره باید قانون را کاملاً و با دقت لازم رعایت کرد.

عرشیان در خصوص ثبت و نوشتن معاملات با مشخصات کامل را نشانه اهتمام اسلام به مسائل مالی و حقوقی و محکم‌کاری دانست و افزود: اسلام بر نوشتن اسناد تجاری و حقوقی تأکید دارد و هر گونه انجام معامله‌ای باید با دقت کافی صورت گیرد و هر تعهد و شرطی که گذاشته می‌شود باید هم مکتوب شود هم و برای اینکه مشکلی بوجود نیاید شاهد گرفته شود.

وی در خصوص صدور چک و سفته گفت: هر گاه چک یا سندی خواست صادر شود در صدور آن دقت لازم به عمل آید مخصوصاً که چک و سفته باید مربوط به خود شخص باشد در غیر این صورت فرد مرتکب جعل امضاء شده و جاعل از نظر قانونی مجرم است.

عرشیان افزود: چنانچه کسی را در صدور چک قبول ندارید حتماً از شخص دیگری به‌عنوان ضامن آن در پشت چک امضاء بگیرید.

معاون فرهنگی دادگستری یزد با اشاره به استفاده از شبکه‌های مجازی توسط فرزندان گفت: امروزه حرکت جامعه به سمت بهره‌گیری از فضای مجازی رو به رشد است، اکثر فرزندان مبتلا به شبکه‌های اجتماعی هستند و مدیریت خانواده همواره با رفاقت مهم‌ترین اصل برای عدم آسیب فرزندان از شبکه‌های مجازی است.

وی به بحث کلاهبرداری اینترنتی پرداخت و بیان کرد: کلاهبرداری اینترنتی یکی از مسائل مهمی است که جامعه را در بر گرفته است و افراد باید در همه زمینه‌ها به‌ویژه در تراکنش‌های مالی در فضای مجازی دقت بیشتری به خرج دهند.