توسعه هنر صنعت زیلو نیازمند همت‌وهمکاری همگانی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد به عنوان عامل توسعه خوشه زیلو از تلاش برای رشد و ارتقاء این هنر صنعت خبر داد و گفت: توسعه هنر صنعت زیلو نیازمند همت و همکاری تمام زیلوبافان، نهادها و دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش میبدما به نقل از ایسنا، «محمدرضا دهقانی» در آستانه شانزدهم مرداد سالروز تاسیس جهاد ‎ دانشگاهی پیش از خطبه ‎‎ های نماز جمعه دیروز میبد، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای این نهاد انقلابی، گفت: به دنبال تعطیلی دانشگاه ‎‎ ها در بدو پیروزی انقلاب در سال ۵۹ از سوی ستاد انقلاب فرهنگی نهاد انقلابی جهاددانشگاهی تشکیل و با شکل ‎ گیری آن شاهد بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها و نظم دادن مجدد آنها به عنوان یک اقدام بسیار بزرگ در ابتدای انقلاب بودیم.

وی با بیان این که جهاددانشگاهی یکی از بازوان علمی در دوران هشت سال دفاع مقدس بود، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، جهاددانشگاهی به عنوان یکی از پشتیبانان علمی در ان دوران سخت وارد عمل شد و با کمک به ساخت تأسیسات و ابزارآلات نظامی در مسیر پاسداشت انقلاب اسلامی گام برداشت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یزد افزود: جهاددانشگاهی پس از جنگ تحمیلی به عنوان پل ارتباطی جامعه و دانشگاه وارد عمل شد و در حوزه‌های مختلف پژوهشی اقدام به فعالیت ‎ های شاخصی کرد که یکی از نمونه‌های بارز آن در حوزه سلول‌های بنیادی در قالب فعالیت ‎ های پژوهشگاه رویان وابسته به این نهاد بود که افتخارات بزرگی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده است.

دهقانی از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی را ایجاد پژوهشکده ‎ های ابن سینا و علوم انسانی ،خبرگزاری‌ دانشجویان ایران(ایسنا) در حوزه اطلاعرسانی و انعکاس اخبار، خبرگزاری قرآنی ایکنا که اخبار قرانی را به ۱۶ زبان دنیا انعکاس می ‎ دهد و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) ذکر کرد.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات شاخص جهاددانشگاهی استان یزد در شهرستان میبد را تاسیس خانه زیلو در سال ۸۸ نام برد و تصریح کرد: این مرکز با نوآوری، تغییر کاربری ‎ های جدید و دوره ‎ های کارآفرینی مختلف در این رشته موجب تحرک مناسبی در حوزه هنر صنعت زیلو شد.

وی با ابراز خوشحالی از ثبت جهانی میبد که حاصل همکاری همه دستگاهها از جمله فرمانداری، شهرداری و میراث فرهنگی بود، گفت: طرح توسعه خوشه زیلو می تواند به عنوان مکمل این اقدام حائز اهمیت باشد و به توسعه این هنر صنعت منجر شود.

عامل توسعه خوشه زیلوی میبد افزود: طرح توسعه خوشه زیلو در میبد یک حرکت جدید و مشترک از طرف شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد و جهاد دانشگاهی است.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگاه فعال زیلوبافی در میبد فعالیت دارد، تاکید کرد: این تعداد کارگاه‌ در صورت فعالیت پراکنده موجب حرکت موثری نخواهد شد ولی در صورت همکاری، تعامل و همیاری تمام زیلوبافان و نهادیهای مرتبط می ‎ تواند باعث رونق کسب و کار این هنر حتی در سطح جهانی شود.

دهقانی تشکیل بانک اطلاعات زیلوبافان، برگزاری نخستین گردهمایی هنرمندان زیلوباف، برگزاری دو دوره تربیت مربی و آموزش ۲۴ نفر از مربیان حوزه زیلوبافی، پایش سلامت ۷۰ نفر از زیلوبافان، حضور در نمایشگاه ‎ های ملی و بین ‎ المللی در خصوص زیلو، بازدید زیلوبافان از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان را از دیگر اقدامات خوشه ‎ زیلو در چند ماه اخیر نام برد و از رونمایی دستگاه جدید و استاندارد زیلوبافی تا چند ماه آینده نیز خبر داد.

وی ضمن درخواست از مردم به ویژه شهروندان میبدی برای آشنایی فرزندان خود با هنر زیلوبافی، ، از آنها خواست تا ضمن هدیه دادن زیلو به یکدیگر در مناسبت‌های خاص و نذر کردن آن برای اماکن متبرکه، حسینیه‌ها و مساجد، باعث رونق هر چه بیشتر این هنر شوند.

معاون جهاددانشگاهی یزد و عامل توسعه خوشه زیلو میبد در پایان از همه سرمایه گذاران نیز دعوت کرد تا با ورود به این هنر صنعت موجبات رونق این هنر اصیل اسلامی و ایرانی را فراهم کنند.

دهقانی از خیرین هم خواست تا با ایجاد کارگاه‌های انفرادی و تجمعی زیلو در مناطق مختلف شهر به رونق دوباره هنر زیلوبافی در شهر جهانی زیلو کمک کنند.