رهاشده در فضای‌مجازی !

دکتر سید مصطفی میرمحمدی

بخش زیادی از وقت دانشجویان کشور در فضای مجازی سپری می‌شود و حتی شنیدم برخی از آنان بالای ۱۳-۱۴ ساعت وقت می‌گذارند. از دانشجویان خودم که آمار گرفتم بطور متوسط روزانه حداقل ۴-۵ ساعت از وقتشان را در فضای مجازی و بخصوص اینستا می‌گذرانند.
ازطرفی یکی از مهمترین منابع تاثیرگذاری بر روح و روان آنان هم قطعا همین فضای مجازی است و اینکه مشاهده می‌کنیم هنجارها و سبک زندگی و الگوهای دانشجویان و جوانان کشور با سرعتی باورنکردنی درحال تغییر است، بی‌تردید بخاطر گسترش ناگهانی این فناوری است.

جالب آنکه این جوانان بدون هیچگونه آموزش و مهارتی در این فضا رها می‌شوند؛ فضایی که هیچ‌گونه استاندارد اخلاقی و انسانی ندارد و نتیجه‌اش حوادث شگفت‌انگیزی می‌شود که هرروز در لابلای اخبار می‌شنویم.

همه راهکارها به کنار اما تعجبم از این است که مسئولین آموزش عالی در میان این همه واحدهای درسی، ۲ واحد برای ارتقاء مهارتهای این جوانان در فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای آنان تمهید ننموده‌اند. ممکن است بگویید چه توقعاتی از این دولت و وزارت علومش دارید! گیریم درست! اما نهاد رهبری در دانشگاهها مگر نمی‌تواند در میان دروس عمومی که متولی آن است چنین واحدی را تعریف کند؟! بنظرم یکی از واجبترین کارهایی که در برنامه‌ریزی آموزش عالی باید انجام شود پیش‌بینی چنین واحدی(سواد رسانه‌ای) در میان دروس دانشجویان است و البته معتقدم این آموزش‌ها باید در دوران مدرسه آغاز شود و در دانشگاه امتداد یابد.