طرح ملی “بسیج کنترل فشار خون” در شهرستان میبد

بیماری فشار خون عامل اصلی مرگ ومیر زودرس ناشی از بیماری های قلبی ، مزمن کلیوی و سکته قلبی در ایران است.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان میبد؛ براساس امار سال ۲۰۱۶ میلادی ۳/۱ از جمعیت ایران دچار فشار خون هستند و تقریبا شیوع فشار خون در استان یزد ۶/۳۰% است و با توجه به جمعیت ۴۲ هزارنفری رده های سنی ۳۰ سال و بالاتر شهرستان، براورد میشود ۱۲۸۰۰ نفر در میبد مبتلا به فشار خون باشند.
درحال حاضر با توجه به امار(سامانه سیب) وزارت بهداشت تنها ۳۸۰۰ نفر بیمار فشار خونی در سطح شهرستان شناخته شده و تحت مراقبت مراکز جامع سلامت اند. این بدین معناست که ۹۰۰۰ نفر دیگر از جمعیت مبتلا به فشار خون یا از بیماری خود ناآگاهند و یا تحت مراقبت سیستم بهداشت قرار ندارند.
با توجه به درصد بالای مرگ و میر کشور ناشی از عوارض فشار خون با دستور وزیر محترم بهداشت و درمان و تاکیدات ریاست محترم جمهوری مقرر گردید به منظور شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا وکنترل بیماریشان بسیج ملی کنترل فشار خون در دستور کار قرار گیرد.
در فاز اول این طرح از ۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۷ خرداد ماه ضمن برنامه ریزی و هماهنگیهای لازم بین دستگاههای اجرایی و اداری اطلاع رسانی های لازم در این زمینه به عموم انجام خواهد گردید و در فاز دوم از ۱۸ ام خرداد لغایت ۱۵ ام تیرماه توسط سیستم بهداشتی و درمانی کشوراین طرح عملیاتی خواهد شد.

چه کسانی باید در این طرح ملی پایش شده و به کجا مراجعه نمایند؟
دراین طرح ملی کلیه افراد بالای ۳۰ سال یعنی متولدین قبل از ۲۹ اسفند ۱۳۶۸ و همچنین بیماران دچار نارسایی کلیوی و زنان باردار در تمام گروههای سنی را شامل میشوند.این فراد میتوانند با شروع طرح به پایگاههای ثابت وسیار شهرستان میبد و تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت ، بیمارستان امام جعفرصادق ، مطبهای خصوصی پزشکان ،درمانگاههای سازمان تامین اجتماعی ، فرهنگیان ، امین و حضرت ابوالفضل ع ، داروخانه ها کلینیکهای تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان ،مدارس و مساجد محل ، مصلای نمازجمعه وسایر مراکز تجمعی و کارخانجات شهرستان و نیزبعضی از ادارات شهرستان برای گرفتن فشارخونشان مراجعه کنند.

مجریان طرح بسیج ملی فشار خون :
مجریان این طرح که وظیفه گرفتن فشار خون دارند، شامل مراقبین سلامت مراکز ،پایگاهها و خانه های سلامت و داوطلبین هلال احمراند .
شایان ذکراست درصورتیکه هموطنان محترم دسترسی به دستگاه فشار خون قابل اعتماد داشته باشند،میتوانند با مراجعه به وبسایت www.salamat.gov.ir ازطریق موبایل یا کامپیوتر با ثبت کدملی وتاریخ تولدشان در پرسشنامه ویژه فشار خون دسترسی پیدا کرده و اطلاعات سه رقمی فشار خون خود اعم از سیستول و دیاستال در سایت مزبور وارد کنند.

یاداور میشود طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا بمنظور مراقبت و کنترل یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر کشور از۲۷ ام اردیبهشت لغایت ۱۵ام تیرماه اجرا خواهد شد.

پیامهای بهداشتی مرتبط ،
*فعالیت بدنی منظم موجب کنترل بیماری فشار خون بالا میشود.
* مصرف میوه وسبزی بخاطر داشتن پتاسیم باعث کنترل بیماری فشار خون میشود
* پیاده روی روزانه ۱۰هزار قدم نقش موثری در پیشگیری و کنترل فشار خون دارد.
* بیماری دیابت و عدم کنترل فشار خون شانس ابتلا به بیماری فشار خون را افزایش میدهد
* سبک زندگی سالم مهمترین عامل در پیشگیری و درمان بیماری فشار خون دارد .
منظور از زندگی سالم :
۱- تغذیه سالم رزیم غذایی و مصرف کم نمک ، چربی و شیرینی…
۲- فعالیت بدنی مناسب (خحداقل روزی نیم ساعت پیاده روی و نرمشهای سبک
۳- اجتناب از عاداتی مانند استعمال سیگار ، دخانیات ،موادمخدر و مشروبات الکلی