۳۰۰ کودک میبدی تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی

سید محسن فلاح گفت: طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ ساله برای کودکان تحت پوشش مهدهای کودک بهزیستی میبد به صورت پایلوت درحال اجرا میباشد.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی بهزیستی میبد؛ رئیس بهزیستی میبد افزود: در اجرای طرح غربالگری شنوایی ۳۰۰ کودک مهد کودک تحت پوشش قرار گرفتند.
فلاح تعیین وضعیت شنوایی، تعیین نوع، مقدار و شکل افت شنوایی در هر دو گوش، تعیین معلولیت ها یا اثرات تخریبی احتمالی یا حتمی ناشی از افت شنوایی، تعیین عوامل خطر و نیاز به بررسی و کنترل احتمال بروز افتهای شنوایی دیر آغاز یا پیش رونده، تعیین نیاز و کاندید بودن برای وسایل کمک حسی ( مثل سمعک، وسایل کمک شنوایی، کاشت حلزون و…)، ارجاع جهت ارزیابی های دقیق و بیشتر و ارائه مشاوره های مناسب شرایط بومی و فرهنگی به خانواده ها و ارائه توصیه های لازم را از جمله اهداف عمومی طرح برشمرد.
سید محسن فلاح شناسایی مواردی که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده اند و شناسایی افت های شنوایی دیرآغاز که می توانند بر رشد زبان و موفقیت در مدرسه تأثیر بگذارند را نیز از جمله اهداف اصلی اجرای طرح غربالگری شنوایی برشمرد.
وی با تصریح اینکه برنامه ملی غربالگری شنوایی در نوزادان و شیر خواران نیز در حال حاضر با همکاری بیمارستان امام جعفر صادق (ع) اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در سال قبل نزدیک به ۱۵۰۰ نوزاد و شیرخوار مورد سنجش شنوایی قرار گرفته اند .
وی طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال را مکمل برنامه غربالگری شنوایی در نوزادان و شیر خواران عنوان کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح شناسایی، تشخیص و درمان به موقع کودکان دارای مشکلات شنوایی می باشد که در نهایت پیشگیری از معلولیت شنوایی و کم شنوایی کودکان را در پی دارد.