۲۸۸۸ پرونده معلولیت در بهزیستی میبد وجود دارد/ نامگذاری روز معلول فرصتی برای اصلاح نگرش جامعه به معلولان است

رئیس بهزیستی شهرستان میبد گفت: تعداد ۲۸۸۸ پرونده افراد معلول با انواع معلولیت ها در بهزیستی میبد موجود می باشد.

سید محسن فلاح در گفتگو با میبدما با گرامیداشت هفته معلولان که از ۱۳ ای ۱۹ آذرماه می باشد، اظهار داشت: هدف از نامگذاری و اختصاص نمادین یک روز جهانی به افراد دارای معلولیت در واقع به سبب معطوف داشتن اذهان عمومی و آگاه‌سازی آحاد جامعه به مسائل مرتبط با معلولان و احیاء حقوق آنها و لزوم برابرسازی فرصتها و بهره مندی عادلانه معلولان از تسهیلات اجتماعی همچون آموزش، اشتغال، خدمات رفاهی و … با حفظ شأن و منزلت و کرامت آنهاست.

وی این موضوع را تلنگری بر وجدان بیدار افراد جامعه بیان کرد و افزود: این روز و هفته ای که به نام معلولان نامگذاری شده، فرصتی برای اصلاح نگرش به این قشر از جامعه با پی بردن به توانایی ها و توانمندی های آنان، القاء خودباوری، رفع موانع و کاستن محدودیتهای آنان است و فهماندن این موضوع که معلولیت یک بخش جدائی ناپذیر از زندگی بشری و همزاد با بشر بوده و هست.

فلاح تصریح کرد: همیشه بوده و هستند بیماریها، حوادث و سوانح، نواقص ژنتیک و مادرزادی بلایای طبیعی و … که انسانها با آنها دست و پنجه نرم می کنند و محصول نبرد آنها، لاجرم درگیری گروهی از انسانها با محدودیت ها و ناتوانی های حاصله از عوارض فوق است.

وی بیان داشت: سازمان بهزیستی استان تلاش می نماید در راستای سیاستهای تکلیفی و اصولی و با توسعه و واگذاری فعالیتها به بخشهای غیردولتی و با مشارکت آحاد مردم و گسترش مراکز ارائه خدمات، جمعیت بیشتری از معلولان را از خدمات تخصصی و توانبخشی مورد نیاز بهره مند ساخته و با حمایت و نظارت همه جانبه درجهت ارتقاء فعالیتهای این مراکز و موسسات گام بردارد.

رئیس بهزیستی میبد با اشاره به پنج دسته معلولیت های جسمی، حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، ذهنی و روانی مزمن، گفت: در بهزیستی شهرستان میبد تعداد ۲۸۸۸ پرونده معلولیت وجود دارد که تعداد ۱۹۸ معلولیت در وضعیت خیلی شدید، ۸۶۵ در وضعیت شدید، ۹۴ در وضعیت متوسط و ۸۸۹ در وضعیت خفیف قرار دارند.

سید محسن فلاح گفت: ارائه خدمات به معلولین و ثبت خدمات انها در بانک اطلاعات بهزیستی می باشد، اما دستگاههایی هم هستند که در این امر درگیر هستند، مثلا در خصوص مناسب سازی شهرداری، فرمانداری، نظام مهندسی، شورای ترافیک، راهنمایی و رانندگی و دیگر ارگان ها همکاری خوبی با بهزیستی داشته اند.