یزدی‌ها در تابستان از گوشت گوسفند کمتر استفاده کنند

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه در هر فصل باید متناسب با شرایط آن نوع تغذیه را انتخاب کرد، گفت: یزدی‌ها در تابستان باید از مصرف گوشت گوسفندی بکاهند.

به گزارش میبدما؛ مجید امتیازی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و آغاز گرمی هوا در استان یزد، گفت: مزاج اقلیمی استان یزد، غلبه‌ی خشکی کاملاً در آن واضح است و این خشکی در فصل زمستان، سرد و خشک و در فصل تابستان، گرم و خشک است و این خشکی بودن همچنان ثابت است.

وی با اشاره به اینکه نوع دستورات و خوراکی که ما استفاده می‌کنیم حتماً باید با این خشکی بودن تناسب داشته باشد و عوامل زیادی در خوردن خوراک دخیل است، افزود: مزاج فرد، نوع شغل و کار فرد در خوراک آن اثر دارد و به‌عنوان‌مثال رژیم غذایی یک نانوا با فردی که پشت‌میزنشین است متفاوت است؛ چنانکه نوع فعالیت بدنی آن‌ها باهم متفاوت است.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در فصل تابستان خوراکی‌هایی استفاده کنیم که غلبه‌ی رطوبت در آن‌ها داشته باشد و حتی نوع میوه‌هایی که استفاده می‌کنیم؛ بلکه مزاج فصل تابستان گرم و خشک است و اقلیمی که در آن قرارگرفته‌ایم کاملاً غلبه خشک در آن واضح است.

امتیازی بابیان اینکه نوع خوراک‌ها در وعده‌های غذایی بسیار مهم است، اظهار داشت: در غذاها و میوه‌هایی که استفاده می‌کنیم غلبه‌ی رطوبت باید در آن وجود باشد و از میوه‌هایی به‌مانند زردآلو، آلبالو، آلوچه و هندوانه استفاده شود درصورتی‌که با مزاج فرد تناسب داشته باشد.

این مقام مسئول مزاج فرد را یکی از شاخص‌ترین وجه برای عملکرد فرد دانست و عنوان کرد: چنانچه دستور خوراکی با مزاج فرد تناسب نداشته باشد، باعث بروز علائم بیماری برای فرد می‌شود و از خوراکی‌هایی که گرمی زیاد داشته و سرخ‌کردنی‌ها و یا خوراکی‌های تندوتیز است به‌ندرت استفاده شود.

این متخصص طب ایرانی اذعان داشت: از گوشت‌های گوسفند، بلدرچین و کبک در وعده‌های غذایی کمتر استفاده شود و یا در حد معمول و با مصلحات خودش استفاده شود؛ اما باید استفاده از این گوشت‌ها را در فصل تابستان کمتر کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص مصرف نوشیدنی‌ها در فصل گرم تابستان گفت: از نوشیدنی‌ها مانند شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، شربت بالنگو و شربت تخم خرفه می‌توان استفاده کرد که ما در این فصل به‌طورمعمول باید استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این فصل خوردن کاهو می‌تواند خیلی مؤثر و مفید باشد، ابراز داشت: کدو را می‌توان باحالت‌های مختلف و یا می‌توان از خورشت‌های به و سیب‌درختی استفاده کرد.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآور شد: ماقووت ترکیبی از نشاسته است و با توجه به اینکه ذات سرد و خشکی دارد و در آن از ترکیباتی استفاده می‌کردند که بتوانند آن سردی در نشاسته را تنظیم کنند و همچنین با توجه به شیوع بالای دیابت در استان یزد، استفاده کردن بیش‌ازحد ترکیبات نشاسته‌ای می‌تواند به‌شدت برای آن‌ها مضر باشد و افرادی که چاقی، فشارخون، قند بالا، مشکلات قلبی عروقی و اضافه‌وزن دارند، می‌توانند به میزان شدت بیماری افراد کمک کند و باید در نوع خوردن خوراک خود رعایت کنند.

امتیازی یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در فصل گرما را شربت نارنج دانست و بیان کرد: مردم شربت آب‌لیمو را می‌توانند باکمی زعفران و شکر مخلوط کنند و بسیار خوشمزه و تا حدی تغییر مزاج می‌شود و عرقی جات کاسنی و شاتره یکی از بهترین ترکیباتی است که می‌توان در این فصل گرما استفاده کرد. این عرقی جات را از مکانی تهیه کنند که شرایط استاندارد آن رعایت شده باشد.

این متخصص طب ایرانی بابیان اینکه استفاده کردن این عرقی جات به‌مرورزمان باعث ضرر رساندن به بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: نوع تهیه محصول و فراوری آن باید استاندارد باشد و ممکن است درصد موادی که در آن‌ها استفاده می‌کنند متفاوت باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان به شهروندان یزدی توصیه کرد: در نوع خوراک‌هایی که غلبه گرمی دارد پرهیز کرده و فعالیت بدنی متناسب با شرایط فصلی داشته باشند. در فصل تابستان فعالیت‌های سنگین را منع می‌کنیم که این موجب بروز آسیب به بدن می‌شود؛ چراکه ورزش‌های سنگین به‌راحتی می‌تواند ساختار بدن را به هم بریزد و باید از ورزش‌های سنگین در این فصل خودداری کنیم.