آغاز طرح سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل افغانستانی

طرح آموزش سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل افغانستانی با حضور مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی و نمایندگان از سازمان امداد بین المللی ریلیف نشنال در یزد آغاز شد.

به گزارش میبدما به نقل از مهر، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در آیین آغاز به کار این طرح در یزد اظهار داشت: بیش از نیمی از اتباع افغانی در ایران باسواد شدند.

علی باقرزاده با اشاره به اینکه نرخ سواد اتباع افغانستانی در سال ورود به کشور شش درصد بوده است و در حال حاضر بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵ به ۶۰ درصد رسیده است ادامه داد: حق آموزش بر اساس قوانین بین المللی است و برخی سازمان ها به صورت اختصاصی وظیفه آموزش را به عهده گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش باید فراگیر باشد اضافه کرد: کودکان در سنین ۴ تا ۶ سالگی باید بر اساس قوانین کشورشان آموزش دوران ابتدایی را طی کنند و حتی کسانی که از تحصیل بازماندند نیز از طریق نهضت سوادآموزی با سواد شوند.

باقرزاده با بیان اینکه آموزش موجب فقرزدایی می شود و به حفظ محیط زیست هم کمک می کند عنوان کرد: آموزش باعث می شود تا سلامت خود را حفظ کنیم و سالم زندگی کنیم.

وی با اشاره به نقش آموزش و سواد در رشد و توسعه سالم جامعه افزود: جمهوری اسلامی از زمانی که تاسیس شد به مسئله آموزش توجه ویژه داشت و از دی ماه سال ۵۸ با پیام بناینگذار انقلاب اسلامی در راستای آموزش گام برداشت.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به وجود سه میلیون مهاجر در کشور ایران از اتباع افغانستان تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا اگر کسی بدون مجوز به کشورشان وارد شود برخورد جدی و قضایی می کنند اما در کشور ما چنین برخوردی نیست و حتی فرصت سوادآموزی هم برای آن ها فراهم شده است.

وی با اشاره به فراهم شدن فرصت آموزشی رایگان و برابر برای اتباع افغانی در کشور اظهار داشت: نرخ سوادآموزی در کشور افغانستان در حال حاضر ۵۰ درصد است و دولت جمهوری اسلامی بر اساس دستورالعمل هایی که دارد سالانه بیش از ۲۵ هزار نفر از اتباع را تحت آموزش سوادآموزی قرار می دهد.

باقرزاده با اشاره به اعتباراتی که برای سوادآموزی اتباع افغان در نظر گرفته شده است تصریح کرد: در حال حاضر اجرای طرح سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل در قالب تفاهمنامه با مشارکت سازمان مردم‌نهاد امداد بین‌المللاجرا می شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این تفاهمنامه تعداد ۱۹۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان بی‌سواد سنین ۱۹-۱۰ ساله اتباع خارجی را در استان های تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و یزد، تحت پوشش برنامه ‌های سواد آموزی پایه و دوره انتقال خود ببرد و پس از آن به نظام آموزش رسمی کشور وصل شوند.