از کودکان کار سطح شهر تا مشکل سد معبر برای معلولان

رییس بهزیستی میبد عنوان کرد:سازمان بهزیستی با گذشت ۴۳ سال بیش از ۱۵۰ فعالیت انجام می‌دهد که ۹۰ درصد این فعالیتها را هیچ ارگانی نمی‌تواند انجام دهد و تنها دستگاهی که سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد سازمان بهزیستی است.

به گزارش میبدما سید محسن فلاح رییس بهزیستی میبد در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر فیاض بخش موسس بهزیستی عنوان کرد:
سازمان بهزیستی به ۱۴ نوع فعالیت مجوز فعالیت می‌دهد که می‌توان به موسسات خیریه و موسسات همسو با بهزیستی که در بحث آموزشی فعالیت دارند و هم‌چنین مراکز ترک اعتیاد ،مشاوره ژنتیک ،روانشناسی،مددکاری، نگهداری معلولان و…. اشاره کرد که در انواع زمینه ها فعالیت می‌کنند.

فلاح در ادامه با اشاره به اینکه مجوز و نظارت بر مهدکودک‌ها در ۲سال اخیر از حیطه اختیارات این سازمان خارج و بر عهده‌ی آموزش و پرورش است،گفت: مراکز مثبت زندگی فعالیتی است که دو سال شروع بکار کرده است که در این مراکز به نوعی بهزیستی کوچک در محلات را می‌توان عنوان کرد که در زمینهای مختلف فعالیت می‌کند.
رییس بهزیستی میبد با بیان این مطلب که ۴۶ مرکز و موسسه زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند،گفت: از این تعداد ۲۰ موسسه و ۲۶ مرکز است که ۱۸مورد آن در حوزه پیشگیری و ۱۲مورد توان‌بخشی و ۸ مورد شبه خانواده و ۳ مورد آن اجتماعی و یک مورد اشتغال و ۴ مرکز مثبت زندگی است.

محسن فلاح با بیان اینکه در حوزه توان‌بخشی سه نوع ورودی وجود دارد،گفت:اولین ورودی معلولین مادرزادیست دومین ورودی ها حوادث ترافیکی که ضایعه نخاعی و ضربه مغزی به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی است و سومین مورد هم حوادث و سوانح محیط کار و اشتغال در کار است که خروجی‌های ما توانمند سازی این اقشار است که شاید خیلی‌ها به چرخه زندگی بازگردند.

بسیاری از کودکان کار سطح خیابان ها افاغنه هستند
رییس بهزیستی در مورد وجود کودکان کار که کمتر از ۱۰ نفر بیشتر از ۲۰ نفر نیستند، افزود: متأسفانه هنوز محلی برای نگهداری کودکان خیابانی و زنان آسیب پذیر وجود ندارد که به اجبار مجبوریم به مرکز استان آنها را بفرستیم از این تعداد کودک که ۹۵ درصد آن افاغنه هستند جمع‌آوری آنها به عهده‌ی شهرداری با همکاری ناجا است.که در دفعه سوم طبق دستور دادستانی تحویل بهزیستی میشود و به مرکز استان ارسال می‌شوند.

سد معبر ؛ معضل همیشگی میبد
رییس اداره بهزیستی میبد عدم مناسب سازی معابر و مکان‌های عمومی شهر به ویژه داروخانه‌ها و سد معبر را یکی از مشکلات و دغدغه‌های معلولان عنوان کرد که با وجود برگزاری نشست‌های بسیار و تذکر فراوان توجه لازم به رفع سد معبر و مناسب سازی مکان‌ها نمی شود.