اولین میزگرد تخصصی دانشجویی در دانشگاه میبد

نظر بر ضرورت و لزوم برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و ایجاد فضای باز منطقی و عقلانی برای گفتگوی آزادانه و باتوجه به تاکیدات جدی مقام معظم رهبری در دیدارهای دانشجویی بر اهمیت پرداختن به این نوع کرسی ها، امور فرهنگی دانشگاه میبد برای اولین بار میزگردی تخصصی دانشجویی با محوریت مهریه و آثار حقوقی و اجتماعی آن را برگزار نمود.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی دانشگاه، اولین میزگرد دانشجویی که با تکیه بر گفتگو و با هدف ایجاد محیطی جدید برای رشد و رسیدن به پیشرفت در فرهنگ و اندیشه و علم، برنامه ریزی شده بود، در روز یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ با حضور حجت الاسلام و المسلمین زارعشاهی، کارشناس امور حقوقی و اجتماعی، دکتر جعفری، دکتر میرمحمدی و دکتر موسوی از اعضای هیات علمی دانشگاه، و جمعی از دانشجویان علاقه مند از گروه های حقوق، فقه و حقوق و علوم قرآن و حدیث در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر جعفری به لزوم پرداختن به موضوع مهریه باتوجه به آثار حقوقی آن، و معضلات اجتماعی که بدنبال آن خواهد بود تاکید کرد. وی در مقدمه عنوان کرد: درگیر بودن همه خانواده ها، اهمیت پرداختن به این موضوع را دوچندان میکند. هم چنین اینکه معضل اصلی، مهریه های سنگین و غیرمتعارفی است که خانواده ها مبادرت به تعیین آن دارند اما مطالبه مهریه توسط زن بعنوان حق خود مورد مذمت قرار می گیرد!
حجت الاسلام زارعشاهی برای طرح بحث از دانشجویان متاهل میزان مهریه و مبنای انتخاب آن میزان را سوال کرد.
دانشجویان حاضر در جلسه نیز به ترتیب از میزان مهریه های متعارف در شهرها و شهرستان های محل زندگی خود صحبت کردند.
حجت الاسلام زارع شاهی بر تقدس و آسمانی بودن امر ازدواج اشاره داشته و این سوال را مطرح نمود: آیا متعهد شدن مرد به پرداخت مهریه سنگین درحالی که امکان پرداخت با درنظر گرفتن شرایط مالی برای او وجود نداشته باشد، مصداق عمل سفیهانه نخواهد بود؟!
در پاسخ به سوال، دانشجویان به شکل گفتگومحور، در رابطه با مزایا و معایب مهریه های سنگین و درمقابل، مهریه های سبک و هم چنین تاثیر مطالبه مهریه در دوران زناشویی به روابط زوجین، به مباحثه پرداختند.
اساتید حاضر در جلسه نیز به تعارض هنجارهای اخلاقی با گزاره های حقوقی درخصوص مهریه اشاره نمودند.
در پایان، نتیجه گیری جلسه برآن شد که نگاه و باورهای دینی و قوت در اعتقادات مذهبی و توجه به آنچه که در روایات، امر یا نهی شده است، قطعا آثاری مثبت درجهت تعیین مهریه بصورت متعارف و معقولانه خواهد داشت.