کرسی آزاد اندیشی با حضور طلاب و دانشجویان میبد

کرسی آزاد اندیشی با موضوع “زن و اطاعت پذیری آری یا خیر ؟” توسط طلاب این مرکز و دانشجویان دانشگاه میبد و دانشکده فنی دختران در سالن اجتماعات برگزار شد .

خانم “فاطمه چوپانی ” در جایگاه استاد ارائه دهنده ی بحث چنین بیان داشت : اطاعت یعنی تسلیم کردن اراده و مطیع به کسی گویند که اراده ی خود را تسلیم شخص یا چیزی می کند. تمام انسانها در نهایت اراده خودرا تسلیم کسی یا امری می کنند وگرنه هیچ اراده ای تحقق پیدا نخواهد کرد .انسان بایددر برابر خداونداطاعت مطلق داشته باشد و اطاعت از پیامبران و در مرحله بعد پدر و مادر ، همسر در طول اطاعت خداوند قرار گرفته است .

وی افزود :ویژگی های متفاوت جسمی و روحی زنان و مردان برای آنان جایگاه و نقش های متفاوت قرار داده است . براساس این ویژگیها مدیریت خانواده به مرد داده شده و همه می دانیم که لازمه مدیریت این است که دیگر اعضاء از او اطاعت کنند.

کارشناس امور دینی ادامه داد : البته اطاعت زن از مرد اطاعت مطلق نیست و فقط شامل مسائل زناشویی و خروج از منزل می شود و در برابر آن هم اسلام امتیازات بسیاری ازجمله نفقه ، مهریه و … را برای زن قرار داده است .

در ادامه “فرخنده نیکوصفت ” دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی به عنوان استاد منتقد به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و گفت : متاسفانه با نگاه به آیات خصوصا روایات موجود در مورد زنان این حس در فرد به وجود می آید که نگاه اسلام به زن نگاه دست دوم است و از زن شخصیت ضعیفی ارائه داده شده است .زنان را مایه آرامش مرد و عامل کاهش تشنجات و استرس های مرد دانسته اند اما به این نیاز زن توجه نشده است .

نیکو صفت افزود : در جامعه امروز که زن و مرد دوشادوش یکدیگر کار می کنند و امورزندگی را به پیش می برند دیگر نباید بحث اطاعت پذیری مطرح باشد .

در پایان جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد میر خلیلی به عنوان استاد داور به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و اظهار داشت : دستورات اسلام در مورد خانواده بر اساس خلقت متفاوت زنان و مردان است که هر کدام دارای ویژگی های جسمی و روحی متفاوتی هستند . و به هیچ وجه نگاه اسلام به زن نگاه ضعیفتر نیست و برای قضاوت در مورد احادیث هم فرد باید مجهز به علم فقه الحدیث با شد .

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بعد از بیان احادیثی در زمینه جایگاه زنان در خانواده افزود: اشتباه جامعه امروز ما این است که راهکارهای اسلام را فقط در بخش فقهی و اصولی اش نگاه می کنیم در حالی که اگر تمام توصیه های اسلام در مورد ازدواج را رعایت کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.اما متاسفانه امروزه در ازدواج بیشتر از اینکه به تقوا و اخلاق مرد نگاه شود به زیبایی و دارایی های او توجه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه میبد تاکید کرد : نگاه اسلام به مرد و زن نگاه عادلانه ای است و وظایف هر دو بر اساس خصلت های طبیعی آنان تقسیم شده است . و اطاعت پذیری زن از مرد نیز مشروط به قیود مختلفی است و در برابراین اطاعت پذیری امتیازات بسیاری برای زن در نظر گرفته شده است ازجمله مهریه .نفقه و باید بدانیم که گستره نفقه بسیار زیاد است و شامل مواردی چون آسایش و امنیت زن نیز می شود