کرسی آزاداندیشی «رهبری؛ دخالت در جزئیات آری یا خیر» برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی با موضوع «رهبری؛ دخالت در جزئیات آری یا خیر»، با حضور بانوان طلبه میبدی و دانشجویان، به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، پروین امینیان، در کرسی آزاد اندیشی «رهبری؛ دخالت در جزئیات آری یا خیر»، به عنوان ارائه کننده این بحث، که به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار شد، بیان کرد: براساس نظر علما و بزرگان تمام اختیارات حکومتی که پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السلام) داشتند، برای ولی فقیه نیز ثابت است، یعنی اگر مسئله ای خصوصی تزاحم با مسائل عمومی پیدا کند، ولی فقیه حق دارد که در این مسئله خصوصی دخالت کند.

وی ادامه داد: اختیارات ولی فقیه تا جایی است که مصالح و نظم جامعه اقتضا کند؛ مثلاً اگر پیامبر(ص) امر کند که شما الزاماً دخترت را به ازدواج جوانی در بیاور چون «ألنَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» است، باید این کار انجام شود، ولی در مورد ولی فقیه وقتی پای مصالح عمومی و نظم جامعه اسلامی در میان نباشد، ولی فقیه حق دخالت در امور شخصی افراد را ندارد.

امینیان ادامه داد: ولایت با دیکتاتوری و زورگویی تضاد دارد و ولی فقیه در چارچوب قانون عمل می کند همچنان که طبق آیات ۴۳ تا ۴۶ سوره الحاقه پیامبر(ص) هم نیز نمی تواند خارج از قوانین الهی عمل کند.

وی گفت: فرق بین ولایت معصوم(ع) و ولایت ولی فقیه بستگی به شئون آنها دارد؛ ولایت ولی فقیه، فقهی نیست، بلکه کلامی است یعنی جانشینی پیامبر در همه امور به جز نبوت و ارسال وحی است.

زهره مرتضایی نیز به عنوان استاد منتقد کرسی آزاد اندیشی «رهبری، دخالت در جزئیات آری یا خیر» بحث را با طرح سؤال آغاز کرد و گفت: ولایت ولی فقیه در طول ولایت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) قرار دارد، یعنی پیامبر(ص) و ائمه(ع) حق داشتند در زندگی خصوصی مردم دخالت کنند، آیا ولی فقیه هم این اختیار را دارد؟ بنابراین تا چه حدی ولی فقیه می تواند در زندگی شخصی افراد دخالت کند؟

استاد منتقد کرسی آزاد اندیشی «رهبری؛ دخالت در جزئیات آری یا خیر» افزود: اگر رهبر در جزئیات دخالت کند، اولاً معصوم نیست و شاید خطا کند و این سؤال مطرح می شود که آیا اداره جامعه منوط به مواردی است که عصمت در آن دخالت ندارد؟

وی تصریح کرد: اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله هم در چارچوب قانون باید عمل کند، براساس آیه سوم سوره نجم پیامبر(ص)از روی هوا و هوس عمل نمی کند و مقایسه پیامبر(ص) با ولی فقیه درست نیست، زیرا ولی فقیه معصوم نیست، پس چرا باید از اوامر ولی فقیه به طور مطلق اطاعت شود؟که در این کرسی به آن پاسخ داده می شود.

حجت الاسلام مرتضی برزگر، استاد و معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) به عنوان داور این کرسی آزاداندیشی در جمع بندی مطالب، خاطر نشان کرد: ولی فقیه ولایت مطلقه دارد یعنی هرچیزی که در مسیر نشر دین و اداره دینی جامعه باشد، تحت اختیار و فرمان ولایت فقیه در می آید حتی اگر زندگی شخصی شما باشد شاید گفته شود این دیکتاتوری است؟ در جواب می گوییم خیر، چون ولایت فقیه، ولایت فقه است، فقیه حق ندارد خارج از محدوده فقه دستور دهد، به خاطر همین می گوییم فقیه باید طبق فقه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) حکومت کند و هرگز زورگویی نمی کند.

وی با بیان اینکه ولی فقیه معصوم نیست، پس اگر زورگویی کرد چه کنیم؟ اظهار کرد: راهکار مرحوم امام(ره) تشکیل مجلس خبرگان است چون خبرگان بر تمام کارها و دستورات ولی فقیه نظارت دارند به علاوه ولایت فقیه هرگز در ترسیم کلیات نظام خطا نمی کند زیرا بر اساس فقه اسلام است.

استاد داور این کرسی تصریح کرد: هرگز رهبران دینی در جزئیات دخالت نمی کنند چون روش حکومت داری در اسلام بر اساس تقوا است بنابراین رهبر به هر روشی نباید حکومت کند و بصیرت مردم طبق خطبه۶۹ نهج البلاغه بسیار کارساز است.

برپایه این گزارش، در این کرسی جمعی از طلاب سطوح دو، سه و چهار حوزه علمیه خواهران، فرهنگیان بسیجی از حوزه مقاومت بسیج خدیجه کبری(س) میبد و دانشجویان دانشکده علوم قرآنی و دانشگاه الهیات میبد حضور یافتند.