فعالیت‌های دانش‌بنیان و مشکل مهاجرت نخبگان یزد

استاندار یزد گفت: راه‌اندازی فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان یزد مشکل مهاجرت نخبگان را حل می‌کند.

به گزارش میبدما به نقل از تسنیم، محمود زمانی قمی در نشست مشترک استاندار یزد با روسای دانشگاه‌های استان که در سالن حمیدیا استانداری برگزار شد اظهار داشت: باید مداخله مراکز آموزش عالی ما در امر رشد و توسعه و اعتلای استان در بخش‌های مختلف افزایش یابد و بخش‌های مختلف از اینکه آموزش عالی در کنارشان نیست رنج می‌برند.

استاندار یزد با اشاره به ظرفیت‌های بسیار مناسب در حوزه گردشگری گفت: دانشگاه نیز باید در این عرصه‌ها وارد شود و در زمینه اشتغال با ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو بتوانیم شرایط کشور را تغییر دهیم.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذار نباید برای شروع کار خود دچار سرگردانی شود و باید راه‌ها برای آغاز به کار آن‌ها آماده کنیم نه اینکه با گیر و دارهای اداری باعث ناامیدی آن‌ها شویم.

زمانی قمی با تأکید بر اینکه بسیاری از دانشجویان دارای ایده و خلاقیت هستند افزود: این دانشجویان جوان و بانشاط می‌توانند با صاحبان سرمایه به‌خوبی ارتباط بگیرند و با همکاری یکدیگر باعث خلق سرمایه در استان و کشور شوند.

استاندار یزد با بیان اینکه اگر فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان راه‌اندازی شود بدون مشکل مهاجرت نخبگان و استعدادها را در استان حل می‌کند اضافه کرد: صاحب‌نظران باید برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان استان چاره‌ای بیاندیشند و نسبت به این مسئله حساسیت داشته باشند.

وی مهارت محوری را یک امر مهم دانست و تصریح کرد: اگر به این شکل پیش برویم شاید در سال‌های آینده با کاهش دانشگاه به مانند اکنون که با کاهش شدید دانشجو روبه رو هستیم گرفتار شویم.

زمانی قمی اظهار داشت: باید برای جذب دانشجویان خارجی هم به لحاظ کمی و هم تعداد کشورهای متنوع فکر شود تا نسبت به اکنون شاهد پیشرفت کنیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه محیط و فضای بانشاط دانشگاه از ضروریات است گفت: که اگر دانشگاه شاداب و پرسش‌گر داشته باشیم هیچ خطری ندارد ولی اگر دانشگاه ساکن باشد که دانشجو حرف نزد بسیار پر خطر است.

وی با بیان اینکه هیچ ایرادی ندارد همه گرایش‌ها در دانشگاه‌ها صحبت کنند و نظرات خود را اعلام کنند اذعان کرد: تبعیض خیلی بد و مصیبت است چون تبعیض نارضایتی نمی‌آورد بلکه نفرت می‌آورد.