خبرنگار عزت !

محمد رسول دهقانی

محمد رسول دهقانی فیروزآبادی

به نظرتان یعنی می‌شود؟
می‌شود در کمتر از چند روز… نه! کمتر از چندساعت، نگاه صدها خبرگزاری را به خود معطوف کنی و موجی در رسانه‌ها به راه بیاندازی؟ بشوی تیتر یک روزنامه‌های منصف؟ فضاهای مجازی را پُر کنی از خبر و مطلب و فیلم و عکست؟
با چه کار‌فرهنگی‌ای؟ با کدام رسانه و با چه بودجه‌ای؟ با کدام نیرو‌ی فعال و با چند نفرساعت کار؟ آخر مگر منطقی و عاقلانه است؟

اما انگار در دنیای‌ عاشقان این کارها شدنی است!
و عجب رسانه‌ای است شهید، که با یک قاب تصویر شورانگیز از خودش، آشوبی در دل‌ها به پا می‌کند. خیلی از روز خبرنگار نگذشته است، باید شهید محسن حججی را “خبرنگار عزت” نامید که با آن نگاه پرصلابت قبل از شهادتش در راه دفاع از حریم پیام‌بر عاشورا، خبرِ عزتِ تفکرِ حسینی را به همگان مخابره کرد.

کارفرهنگی، یعنی محسن حججی!
شاید بعضی از ما، به اصطلاح خودمان کار‌فرهنگی انجام دهیم؛ جلسه بگیریم، نشریه و کتاب چاپ کنیم، کلیپ و نماهنگ تولید کنیم و… اما اثرگذاری و ماندگاری آن تا چه اندازه است؟ دایره‌ی مخاطب ما چه قدر است؟ مثلا برای اینکه بتوانیم در کمتر از چند ساعت، میلیون‌ها دل‌ِسالم را به یاد سیدالشهدا علیه ‌السلام بیاندازیم و بلرزانیم و بعد هم آنان را بگریانیم، چه قدر باید هزینه کنیم؟ محسن حججی با شهادت مظلومانه‌اش بهای این کار فرهنگی عظیم را پرداخت.
کاری که هم اثرگذار بود و هم جاوید…

و این تنها، اثر فرهنگی یک شهید عاشق سیدالشهدا است!
پس خود “آقای شهیدان” چه می‌کند با دل‌های مَردمان؟
شاید حالا بهتر بتوان رمز و راز ماندگاری و شدت یافتن روز به روز عشق اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در دل عالمیان را یافت و سخن پیامبر رحمت را شایسته‌تر درک کرد که فرمودند « إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَهٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً”همانا برای شهادت حسین (علیه السلام) حرارتی در قلب مؤمنان است که هــرگــز سرد نخواهد شد.” (مستدرک الوسائل، ج ۱۰ص ۳۱۸)

انگار خداوند متعال هم در چهارمین آیه از سوره‌ی محمد بر “ماندگاری‌اثرشهادت” مهر تاییدی می‌زند، آن‌جا که می‌فرماید: «وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ» “و کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند، هــرگـز [خداوند] اعمالشان را تباه [و بی‌ارزش‌] نخواهد کرد.”