نکاتی در حاشیه نشست باصطلاح خبری اخیر رییس آموزش‌وپرورش میبد

سوال مهمی که مطرح می‌شود آن است که وقتی متولیان اداره آموزش و پرورش میبد بعد از چهار سال، قادر نیستند یک نشست خبری به این سادگی را با رعایت حداقل موازین برگزار کنند، در سایر موارد چگونه عمل می‌کنند؟!

برخی از مخاطبان ارجمند میبدما با ارسال پیامهایی سوال کرده اند که چرا “میبدما” که طی سالهای اخیر همواره جزء منتقدین جدی رییس اداره آموزش و پرورش میبد محسوب می‌شده، نشست خبری اخیر وی را پوشش نداده و سوالاتش را در آنجا طرح ننموده است.

در پاسخ به این دسته از مخاطبان ارجمند لازم است نکاتی را یادآور شویم:

۱٫ صبح شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ فرماندار میبد طی نشستی خصوصی با مسئول گروه فرهنگی سراج میبد و نیز مدیرمسئول شبکه مجازی میبدما پیرامون مسائل مختلف به بحث و گفتگو می‌نشیند. در بخشی از این گفتگو وقتی صحبت به دفاع از برخی اقدامات رییس آموزش و پرورش میبد می‌کشد، به فرماندار میبد گوشزد می‌شود که علیرغم تذکرهای چندین و چندباره شما، نامبرده همچنان از برگزاری نشست خبری با خبرنگاران و پاسخگویی درباره شبهات متراکمی که پیرامون مدیریت وی مطرح است، طفره می‌رود. فرماندار محترم با ابراز تعجب از این اقدام رییس آموزش و پرورش میبد مجددا قول می‌دهد که این موضوع را پیگیری کند تا در اولین فرصت نشست خبری وی برگزار شود.

۲٫ چند روز بعد از طریق برخی خبرنگاران مطلع می‌شویم که آقای موحدی فر پس از سال‌ها بالاخره تصمیم به برگزاری نشست خبری گرفته اما دعوت وی از رسانه‌ها به صورت گزینشی صورت گرفته و خبرنگاران رسانه‌هایی چون شبکه مجازی میبدما، پایگاه اطلاع‌رسانی ندای ندوشن، نشریه بچه‌های کویر، خبرگزاری فارس، پایگاه اطلاع‌رسانی بفرو و… به این نشست دعوت نشده‌اند!

۳٫ پس از آن‌که این ماجرا برای برخی خبرنگاران دعوت شده، عیان می‌شود آنان نیز تصمیم‌ می‌گیرند در اعتراض به این رفتار و حذف جریان اصلی منتقد آموزش و پرورش میبد، از حضور در این نشست امتناع نمایند و به این ترتیب علاوه بر خبرنگاران دعوت نشده، خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی میبدخبر که پس از میبدما دومین پایگاه اطلاع‌رسانی پرمخاطب شهرستان میبد محسوب می‌شود، هم در این نشست شرکت نمی‌کند.

۴٫ هنگامی که نشست خبری آغاز می‌شود و پس از اطلاع متولی برگزاری این نشست از غیبت خبرنگار میبدخبر، نام‌برده در ساعت ۲۱:۳۶ با مدیرمسئول میبدما تماس می‌گیرد و مدعی می‌شود که ما اشتباها فرد دیگری را به عنوان نماینده میبدما دعوت کرده ایم. جالب آنکه این فرد از قضا کوچکترین ارتباطی با شبکه مجازی میبدما ندارد و اتفاقا در حال حاضر سردبیری یکی از نشریات جریان مقابل این رسانه را برعهده دارد!! نادرست و عجیب بودن این ادعا زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم دو روز قبل از برگزاری این نشست، خبرنگار میبدخبر در تماس با متولی برگزاری این نشست (مسئول دفتر) به صورت شفاف و روشن به وی گوشزد می‌کند که دست‌اندرکاران میبدما چه کسانی هستند. ضمن آنکه مسئولین آموزش و پرورش میبد و شخص ریاست محترم آموزش و پرورش میبد به خوبی اداره‌کنندگان این پایگاه خبری را می‌شناسد.

۵٫ مدیرمسئول میبدما در پاسخ به مسئول دفتر رییس آموزش و پرورش میبد این اشتباه(؟) را عجیب و بزرگ می‌داند و به وی تذکر می‌دهد که حالا که نیمساعت از برگزاری مراسم گذشته وقت دعوت کردن نیست؛ چرا که جلسه دیگری برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر اینکه شان و منزلت رسانه هم چنین اقتضایی نداشت. در ادامه به ایشان تذکر داده شد که ما امیدوار بودیم که شبهات چهارساله‌ای که در حوزه‌های مختلف پیرامون عملکرد رییس آموزش پرورش میبد مطرح است در این نشست بیان شود و ایشان برای اولین بار طی سالهای اخیر پاسخگو شوند. اما با این حرکت، این فضا مسدود شد و حالا که این فرصت‌ از دست رفت ایشان می‌تواند یک جلسه برای شنیدن انتقادات رسانه‌ منتقد برگزار نمایند.

۶٫ بعدا در کمال شگفتی از طریق برخی خبرنگاران حاضر در این نشست می‌شنویم که رییس آموزش و پرورش میبد ادعاهایی خلاف واقع درباره ماجرای دعوت مطرح کرده و مدعی شده «تمام» رسانه‌های شهرستان از جمله میبدما به این نشست دعوت شده‌اند و در ادامه در ضیافت شام هم از قول مدیرمسئول میبدما ادعا نموده که باید رییس آموزش و پرورش میبد یک نشست خبری اختصاصی با میبدما داشته باشد!!

۷٫ نکته جالب اینجاست که زمانی برای عدم دعوت از خبرنگاران «میبدما» به نشستهای خبری، بهانه‌ای به نام «مجوز» علم شد و وقتی میبدما علیرغم مظالم و سنگ‌اندازی‌های متعدد، موفق به کسب مجوز شد، به یکباره مساله مجوز، موضوعیت خودش را برای دعوت از اصحاب رسانه از دست داد! و جالبتر اینکه که تمام رسانه های «دعوت نشده» نشست بااصطلاح خبری اخیر، مجوز دارند و برخی از دعوت شدگان این جلسه دارای مجوز نبودند! (اگرچه ما قویا معتقدیم تمام رسانه های فعال شهر که در فهرست درخواست مجوز هستند باید به این نشستها دعوت شوند) بنابراین عجیب نیست که این رویکرد توسط فردی که حتی در رزومه‌اش سابقه شکایت کیفری دستگاه متبوعش از دو خبرنگار (بخاطر فعالیت رسانه‌ای آنان) را دارد، دنبال شود؛ هرچند آن عریضه‌نوشتن‌ها ره به جایی نبرده باشد.

۸٫ به فرض تعمدی نبودن این مسائل، سوال مهمی که مطرح می‌شود آن است که وقتی متولیان اداره آموزش و پرورش میبد بعد از چهار سال، قادر نیستند یک نشست خبری به این سادگی را با رعایت حداقل موازین برگزار کنند، در سایر موارد چگونه عمل می‌کنند؟! جلوه‌هایی از این کارنامه درخشان! در پیامهای روزانه مخاطبان که برای میبدما ارسال می‌شود، مشهود است.