علت سهل‌انگاری میراث فرهنگی در کنترل تورهای گردشگری به مقصد میبد چیست؟

طی روزهای اخیر و در حالیکه سراسر میبد عزادار ایام سوگواری فاطمیه بود، انتشار فیلم‌هایی از حضور توریستهای کشف حجاب کرده در اماکن تاریخی میبد، باعث اعتراض اهالی این شهرستان شده است. این در حالی است چند ماه قبل و در ایام عید نوروز هم چنین هنجارشکنی‌هایی باعث بروز اعتراض شدید مردم شهرستان میبد شده […]

طی روزهای اخیر و در حالیکه سراسر میبد عزادار ایام سوگواری فاطمیه بود، انتشار فیلم‌هایی از حضور توریستهای کشف حجاب کرده در اماکن تاریخی میبد، باعث اعتراض اهالی این شهرستان شده است.

این در حالی است چند ماه قبل و در ایام عید نوروز هم چنین هنجارشکنی‌هایی باعث بروز اعتراض شدید مردم شهرستان میبد شده و در ادامه گروههای مردمی با حضور در اماکن تاریخی، مانع از ادامه آن روند فاسد شده بودند.

در این ماجراها آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد سستی و تساهل اداره میراث فرهنگی میبد و البته اداره کل میراث فرهنگی استان در کنترل و مدیریت این هنجارشکنی‌ها است.

افکارعمومی از آقایان مدیران میراث شهرستان و استان این سوال مهم را دارد که مگر کنترل تورهای گردشگری و شناسایی تورهای متخلف و برخورد بازدارنده با آنان چقدر دشوار است که از انجام این تکلیف بدیهی شانه خالی می‌شود؟!

با تداوم انفعال مسئولین امر در قبال این اقدامات خلاف هنجار که به هیچ وجه با عرف و اخلاق اهالی مومن و متدین میبد سازگاری ندارد، مشخص نیست چه اتفاقی در میدان بیفتد اما در هر حال مسئول مستقیم ادامه این وضع، دستگاههایی هستند که در قبال انجام وظیفه خود، آشکارا «ترک فعل» دارند.