آیت‌الله اعرافی:

انتخاب برتر در دست مردم است

امام‌جمعه میبد انتخاب برتر را یکی از کلیدهای انتخابات عنوان کرد و گفت: انتخاب برتر دست مردم است و کسانی که تأیید می‌شوند؛ به انتخاب مردم سپرده می‌شوند و مردم حق دارند؛ مصالح، شرایط و سوابق و معیارها و ملاحظات را اعمال کنند چراکه در پیشگاه خدا هم مسئول‌اند که بهترین‌ها را برگزینند که امیدواریم انتخابات خوب، سالم، قوی با مشارکت بالا در پیش رو داشته باشیم.

به گزارش میبدما به نقل از میبد آدینه، حضرت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد درخطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به دو انتخابات بسیار مهم و حساس در پیش رو سلامت، رقابت سالم، مشارکت وسیع و انتخاب برتر را چهار نکته کلیدی در انتخابات عنوان کرد.

امام‌جمعه میبد گفت: رقبا، نامزدها، مردم، ناظرین و مجریان باید قانون و قواعد انتخابات را با دقت رعایت و حقوق مردم و نظام اسلامی و ناظر به اهداف بلند انقلاب اسلامی رعایت کنند.

خطیب جمعه میبد بابیان اینکه سلامت انتخابات را همه باید مطابق با وظایف و قوانینی که در دستمان است صیانت کنیم افزود: زمینه رقابت سالم باید پدید بیاید و همه‌کسانی که قانون به آنها اجازه می‌دهد می‌توانند در این عرصه رقابت حضور پیدا کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: دشمنان و دوستان روی انتخابات محاسبه می‌کنند چراکه سرنوشت اقتصاد، سیاست و روابط بین‌المللی ما با انتخابات باشکوه و با مشارکت بالا گره خورده است و این فراتر از اغراض و اهواء شخصی، منطقه‌ای، محلی و جناحی یک قاعده راهبردی است که باید به آن اندیشید.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه به حمدالله در استان یزد و شهرستان میبد همواره مشارکت قوی بوده است اظهار داشت: این مشارکت‌های گسترده پشتوانه حل مشکلات است و دولت هم باید تمام تلاشش را برای کاهش مشکلات مردم انجام دهد.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: هرچند عده‌ای ممکن است بگویند مشکل داریم و باید دولتی‌ها و مسئولین هم تلاش کنند مشکلات را حل کنند؛ اما ما هم باید بدانیم که انتخابات، رقم زدن سرنوشت امروز و فردا و یک مقوله راهبردی بسیار مهم است بنابراین باید در انتخابات از مشارکت فعال برخوردار باشیم.

انتخاب برتر در دست مردم است

امام‌جمعه میبد انتخاب برتر را یکی از کلیدهای انتخابات عنوان کرد و گفت: انتخاب برتر دست مردم است و کسانی که تأیید می‌شوند؛ به انتخاب مردم سپرده می‌شوند و مردم حق دارند؛ مصالح، شرایط و سوابق و معیارها و ملاحظات را اعمال کنند چراکه در پیشگاه خدا هم مسئول‌اند که بهترین‌ها را برگزینند که امیدواریم انتخابات خوب، سالم، قوی با مشارکت بالا در پیش رو داشته باشیم.

از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها که سلامت جامعه را تهدید می‌کند غافل نشویم

امام‌جمعه میبد در محور دیگر بیانات خود به آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی که سلامت و سعادت جامعه را تهدید می‌کند پرداخت و گفت: هیچ‌گاه نباید از آسیب‌های متنوع اجتماعی و ناهنجاری‌های که سلامت و سعادت جامعه را تهدید می‌کند غافل شویم.

وی با اشاره به تأکید مکرر مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته پیرامون ده پانزده آسیب و جلسات متعدد و تشکیل ستاد آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور اظهار داشت: مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و پاک‌سازی جامعه از ناهنجاری‌ها وظیفه‌ای است که بر دوش همه قرار دارد.

فرهنگ ما باید خانواده محور باشد

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: اولین مساله ناهنجاری‌ها مربوط به خانواده است که تأخیر در ازدواج جوانان، افزایش طلاق، اختلافات درون خانواده، کم‌توجهی به اصول تربیت فرزندان در خانه و محیط‌های اجتماعی و آموزشی از نتایج آن است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه نباید به فعالیت‌های نیروی انتظامی، دادگاه و دادگستری بسنده کرد افزود: فرهنگ ما باید فرهنگ خانواده محور تربیت درست فرزند و فرزندآوری برای جمعیت مناسب باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در کنار این ناهنجاری‌ها، ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارد که کم آن هم برای جامعه مؤمن و عزادار امام حسین که پای رسالت الهی و ارزش‌های عاشورایی قرار دارند زیاد است.

امام‌جمعه میبد تصریح کرد: اعتیاد و خودکشی نباید در جامعه ما باشد که مع الاسف آمار خودکشی اندکی افزایش یافته است و سرقت و دستبرد به اموال دیگران، بدحجابی و زیر پا گذاشتن ارزش‌های عفاف و حجاب و اخلاق عمومی از آسیب‌های بزرگی است که سلامت خانواده، دیانت و فرهنگ و ارزش‌های ما را تهدید می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هرروز، هفته و ماه و سال آموزش‌وپرورش و مسجد و روحانیت و اصناف و مسئولین ما باید پاک‌سازی جامعه از آسیب‌ها باشد و روح امربه‌معروف و نهی بر مقابله با آسیب و خطر و گناه حاکم باشد.

مشکلات معیشتی و اقتصادی یکی از عوامل آسیب‌های اجتماعی است

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه وظیفه مسئولین جای خود دارد اظهار داشت: یکی از عوامل آسیب‌های اجتماعی، مشکلات معیشتی و اقتصادی است که باید دولت و مسئولان برای کاهش آن تلاش کنند این امر وظیفه ما را به‌عنوان متدینان، عزاداران سالار شهیدان و پیروان مکتب عاشورا کم نمی‌کند.

هیئت‌ها صنعت و اصناف در قالب حساب ۱۰۰ امام مسکن بسازند حضرت آیت‌الله اعرافی در محور دیگر از بیانات شیوای خود به مساله تأمین مسکن جوانان و محرومان جامعه اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در سطح ملی، استانی و شهرستانی در تأمین مسکن انجام شده است که از این اقدامات مسئولان، نماینده، فرماندار و دستگاه‌های مسئول که در احداث مسکن تلاش کردند تشکر می‌کنم؛ اما کافی نیست و وظیفه ماست که در باب مسکن برای جوانان کمک کنیم.

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه چند هزار مسکن کمبود در شهرستان میبد وجود دارد که باید حل شود افزود: یکی از برنامه‌های شهرستان احیاء حساب ۱۰۰ امام است که قرار شد یک‌صد هیئت عزاداری، یک‌صد صنعت و یک‌صد صنف هرکدام ۵ تا ۱۰ واحد را برای محرومین و جوانان در قالب حساب ۱۰۰ امام احداث کنند.

خطیب جمعه میبد بابیان اینکه در استانی مانند یزد و شهرستان میبد که دارای ثروت است اگر خانواده‌ای بی‌سرپناه باشد، دانش‌آموزی از تحصیل عقب بماند و بیماری از درمان و معالجه رنج ببرد، همه ما در پیشگاه خدا مسئول هستیم تصریح کرد: ما در شهرستان میبد خیرینی داریم که در مدرسه‌سازی، بهداشت و درمان، عزاداری امام حسین، مردانه و قهرمانانه اطعام و انفاق می‌کنند که امیدواریم در مسائل اساسی هم این موج همکاری اجتماعی را شاهد باشیم.

پشتیبان اشتغال و همراه سرمایه‌گذاری در تقویت پایه‌های اقتصادی هستیم

حضرت آیت‌الله اعرافی در یکی دیگر از محورهای بیانات خود به مقوله صنعت پرداخت و گفت: ما از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت بارها خواستیم و امروز هم می‌خواهیم که به کارگران خود رسیدگی کنند، به مسائل خانوادگی و معیشتشان بیش ازآنچه قانون می‌گوید برای رضای خدا توجه کنند.

امام‌جمعه میبد یادآور شد: همه صاحبان صنعت باید به محیط‌زیست، کاهش آلایندگی که از اولویت‌های امسال شهرستان است؛ با توسعه فناوری‌هایی که وجود دارد توجه کنند.

خطیب جمعه میبد بابیان اینکه ما پشتیبان اشتغال و همراه سرمایه‌گذاری و تقویت پایه‌های اقتصادی هستیم؛ با اشاره به نقشه راه استان برای محدودیت‌های صنعت در نقاط مشخص و تعین شده به شکل عادلانه گفت: البته صاحبان صنعت ما باید به سمت صنایع پاک، فناوری‌های برتر و تکمیل زنجیره تولید قطعه و فناوری‌های پیشرفته صنعت سرامیک بروند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه با گرامی داشت هفته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: نظام آموزشی، اشتغال و خدمات ما باید معطوف به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باشد.

نظام آموزشی راه و رسم زندگی را به نسل جوان بیاموزد

امام‌جمعه میبد افزود: درست است که دانشگاه، آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه باید در علوم پایه و مبانی علمی، علوم بنیادین، تحقیق و پژوهش، نیرو تربیت و پیش بروند؛ اما این یک رسالت نظام‌های آموزشی است و رسالت دوم نظام‌های آموزشی این است که راه و رسم و آداب و شیوه زندگی صحیح را به نسل جوان بیاموزد و فنون و مهارت‌هایی که در هزاران شغل لازم است را به آنها آموزش دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور مشاغل و اشتغالاتی که در اصناف و گروه‌های مختلف تجاری و صنفی وجود دارد را نیازمند به آموزش و مهارت و فنون لازم خواند و گفت: این کار جزو وظایف آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های علمی، دانشگاهی و نظام آموزش فنی و حرفه‌ای است که در کشور یک نظام گسترده‌ای است.

دانشگاه‌های ما باید پیوست مهارتی و فنی داشته باشند

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه آموزش و پروش قرار بود در برنامه ششم توسعه کشور، بیش از ۶۰ درصد نگاهش معطوف به مهارت‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شود تصریح کرد: در استان یزد و میبد این عدد به عدد پیش‌بینی‌شده رسید اما کشور از امر جا مانده است که باید بر برنامه هفتم حرکت سریع‌تری انجام شود.

وی گفت: دانشگاه‌ها، حوزه، مشاغل ما در صنعت و تجارت و کسب‌وکار همه باید پیوست مهارتی و فنی داشته باشند و به مقوله مهارت افزایی در همه اصناف و کارگران و صنوف توجه شود.