طرح تعالی جمعیت و خانواده به‌زودی ابلاغ می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه در طرح تعالی جمعیت و خانواده در ابعاد وسیع امتیازات خوبی برای ازدواج، فرزند دوم و سوم و تسهیلات دیده‌شده است گفت: از فرماندار تقاضا داریم کارگروهی را در این راستا تشکیل و برای استفاده از این امتیازات و عملی شدن آن در شهرستان تلاش کند.

به گزارش میبدما به نقل از میبدآدینه، آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان از نهایی شدن طرح تعالی جمعیت و خانواده خبر داد و گفت: این طرح برای اجرا در سراسر کشور در چند روز آینده ابلاغ می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه در طرح تعالی جمعیت و خانواده در ابعاد وسیع امتیازات خوبی برای ازدواج، فرزند دوم و سوم و تسهیلات دیده‌شده است گفت: از فرماندار تقاضا داریم کارگروهی را در این راستا تشکیل و برای استفاده از این امتیازات و عملی شدن آن در شهرستان تلاش کند.

امام‌جمعه میبد در ادامه با قدردانی از فرماندار، سپاه و بخش‌هایی که نقش مؤثری در سامان دادن امور در ایام کرونا و کاهش آلام مردم داشتند با تأکید بر حفظ و توسعه قرارگاه سردار سلیمانی گفت: قرارگاه سردار سلیمانی باید بماند و فراتر از مسائل کرونا در بحث‌های اخلاقی، معنوی و آسیب‌های اجتماعی نقش ایفا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی تمثال شهدا در سطح شهر را ضروری خواند و با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات آن گفت: شهرداری موظف است این مصوبات را ظرف یک ماه آینده دنبال و احیاناً اگر کمکی هم نیاز بود فرمانداری و دفتر ایشان را همراهی خواهند کرد.

وی اختصاص قطعه ایثارگران، والدین شهدا، نصب تمثال شهدا سردر خانواده شهدا، قرائت وصیت‌نامه شهدا در حوزه و دانشگاه و مدارس، استفاده از ظرفیت شهید ذوالفقاری خردسال‌ترین شهید دفاع مقدس در میبد و بهره‌گیری از فضای مجازی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را بخشی از مصوبات در حوزه شهدا برشمرد و تصریح کرد: یادمان شهدا محلات هم باید برگزار شود.

آیت‌الله اعرافی با قدردانی از فرماندار و نصیری معاون فرماندار در اجرای طرح مهاجرت و غیربومی‌ها گفت: باید گزارشی از این طرح در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی ارائه شود.

امام‌جمعه میبد در بخش دیگر از بیانات شیوای خود هفته کتاب و کتاب‌خوانی را تبریک گفت و افزود: گاهی یک کتاب می‌تواند زندگی شخص را تغییر دهد بنابراین هرچند کرونا در طول نزدیک دو سال روی فرهنگ، علم و فناوری، کتاب و کتاب‌خوانی تأثیر منفی گذاشت باید گاهی هم این‌همه سرمایه‌گذاری که روی مسائل عملی و اجرای در پیشگیری و درمان و مطالعات پزشکی انجام می‌گیرد، روی مطالعه مسائل فرهنگی، اجتماعی هم سرمایه‌گذاری کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه کرونا بیش از ۲۰ درصد روی مباحث روانی و جسمی و ناهنجاری‌های روان‌شناختی اثر منفی گذاشته است گفت: باید با تحقیق و مطالعه و پژوهش به این بعد از مسائل هم توجه و آن را معالجه کرد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: مسئولیت مطالعه و کتاب با آموزش‌وپرورش، حوزه و دانشگاه است و باید تلاش شود ضریب کتاب‌خوانی افزایش پیدا کند و حتی‌الامکان به سطح قبل از کرونا برسد.

امام‌جمعه میبد گفت: با محوریت کتابخانه مصلی آیت‌الله اعرافی، آموزش‌وپرورش و کتابخانه مرکزی باید نیاز و هزینه کتاب دانش آموزان را برآورد و فاز به فاز علاوه بر کتاب‌های درسی و کمکی، مباحث فرهنگی را هم تأمین کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با معرفی کتاب به رنگ صبر خانم شهید صدر گفت: با مطالعه همین کتاب دنیای دیگری به روی آدم باز می‌شود بنابراین طرح جامع کتابخانه تا یک ماه آینده باید تهیه شود.

توجه به رعایت حدود فرهنگی و شرعی در مسابقات ورزشی، تعیین چند نقطه در شهرستان میبد برای آرامستان های ۳۰ سال آینده از سوی شهرداری، حفظ و ارتقاء گلزارهای موجود به‌ویژه گلزارهای شهدا به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی، انقلابی و اخلاقی، تشکیل کارگروهی متشکل از فرمانداری، شهرداری، شورا، تبلیغات، ارشاد، بنیاد شهید برای طرح جامع و سند راهبردی آرامستان ها با رویکرد فرهنگی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

امام‌جمعه میبد خاطرنشان کرد: اسلام برای میت و انسان مسلمان بعد حیات هم احترام فوق‌العاده قائل است و احکام بر مبنای احترام و کرامت انسان بعد از مرگ، دیگر عنصر رابطه انسان زنده و درگذشتگان باقی است و بعد از مرگ هم پدر و مادر احترام دارند.

وی افزود: ارتباط با آرامستان فقط عاطفی نیست بلکه معرفتی و فرهنگی است و می‌تواند سازنده باشد بنابراین می‌تواند عامل فرهنگی مهمی باشد و باید در سه چهار نقطه اصلی در شهر برای ۳۰ سال آینده شهر آرامستان الگویی پیش‌بینی شود که امسال نقطه‌یابی و مراحل قانونی هم در واگذاری زمین و زیرساخت‌ها همه باید کمک کنند.

در پایان این جلسه از کتاب بفروئیه در گذر زمان رونمایی شد.