چاپ کتاب شرح اشعار عربی هاتف اصفهانی

رییس دانشکده علوم قرآنی میبد از چاپ کتاب «شرح اشعار عربی هاتف اصفهانی» تألیف اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خبر داد.

مجتبی محمدی مزرعه‌شاهی، رئیس دانشکده علوم قرآنی میبد در گفت‌وگو با ایکنا، از چاپ کتاب «شرح اشعار عربی هاتف اصفهانی» خبر داد و اظهار کرد: این کتاب از سوی بنده، بهمن هادیلو از دانشکده علوم قرآنی مراغه و مهناز کریمی مزرعه‌شاه، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی توسط انتشارات تفکر طلایی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سید احمد حسینی متخلص به هاتف از شعرای نامی ایران در عهد افشاریه و زندیه است گفت: اصل خاندان او اهل اردوباد آذربایجان بوده که در زمان پادشاهان صفوی از آن دیار به اصفهان هجرت کرده و در این شهر ساکن شده‌اند و تولد هاتف در نیمه اول قرن دوازدهم اتفاق افتاد.

محمدی مزرعه‌شاهی ادامه داد: هاتف شاعری را از جوانی آغاز کرد و در طول زندگی آرام خود از مدح شاهان و روی آوردن به دربار سلاطین خودداری کرد و بیشتر به مطالعه و حکمت و عرفان مشغول بود و در سال ۱۱۹۸ هـ. درگذشت.

وی مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از هاتف اصفهانی را دیوان اشعار او دانست و بیان کرد: در دیوان اشعار هاتف سه قصیده به زبان عربی به چشم می‌خورد. قصیده نخست در مدح میرزامحمد نصیر اصفهانی و قصیده دوم در غزل است و قصیده سوم را در مدح پیامبر اکرم (ص) سروده است.

رییس دانشکده علوم قرآنی میبد گفت: در کتاب حاضر به شرح و ترجمه این سه قصیده پرداخته شده و شیوه کار بدین صورت است که ابتدا هر بیت به صورت اعراب‌گذاری شده ذکر شده است، سپس نکات بلاغی و صرفی و نحوی آن بیت مورد بررسی قرار گرفته و در پایان به ترجمه واژگان دشوار و ترجمه بیت پرداخته شده است.