اختتامیه کنگره شعر محمد(ص) برگزار شد

آیین اختتامیه کنگره شعر حضرت محمد(ص)، عصرجمعه با تجلیل از ۱۵ شعر برگزیده از میان ۱۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه ، همراه با رعایت توصیه‌های بهداشتی به صورت مجازی و نیز با حضور تعدادی محدود با شرکت شاعران منتخب در مصلی آیت الله اعرافی شهر میبد برگزار شد.

به گزارش میبدما به نقل ایرنا، شاعرانی از شهرهای یزد، میبد ، اصفهان و کرمان اشعار خود را به کنگره یادشده که فراخوان آن مهرماه سال ۹۹ اعلام شد، ارسال کردند.

اجرای آیین اختتامیه کنگره یادشده که در آن شاعران اشعار خود را قرائت کردند، سعید بیابانکی از شاعران برجسته کشور به عهده داشت.

همچنین امام جمعه میبد در این مراسم با قرائت شعر«ماه فروماند از جمال محمد / سرو نباشد به اعتدال محمد» از سعدی شیرازی شاعر ایرانی در وصف حضرت محمد (ص) گفت: شاعر در این شعر پیامبر را به «سرو» نماد رشادت ، موزون بودن و سرسبزی و دارای معانی مفاهیم عمیق عرفانی تشبیه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی سرو را نشان و نمادی از همه هستی شامل ملک و ملکوت عنوان کرد و افزود: این جهان افلاکی و مادی نشان از عظمت خدواند دارد و با گشودن دریچه‌ای به عالم ملکوت و جهان بی‌انتها ، عالی‌ترین قله‌های ملائکه و روح و جهان‌های شگفت‌انگیز و غیرقابل وصف می بینیم و همه اینها جلوه‌های الهی هستند و بر آنها نظم و توازن بی پایان حاکم است.

وی ادامه داد: همه عناصر و جلوه‌های جذاب الهی با یک اعتدال کامل‌تر در وجود پیامبر اسلام جمع شد و همه اینها سوژه‌هایی رازآلود و پیچیده برای به وجود آمدن شعر است و چنین کنگره‌هایی باید دعوت کننده ذوق‌های سرشار و فکرهای ناب باشد.

رییس حوزه علمیه سراسر کشور در ادامه تصریح کرد: شاعر با حرکت شعری و هنری خود به سوژه‌های متعالی متصل و خود نیز رشد کرد و به عالم متعالی پر می‌کشد.

همچنین شهردار میبد گفت: در یک سالی که از شیوع ویروس کرونا گذشت ، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی اجرا نشد و مراسم اختتامیه کنگره شعر محمد(ص) نیز با وجود اینکه بهانه برگزاری کنگره دیدار شاعران با هم است ، مراسم با هم اندیشی انجام گرفت و به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار شد.

علیرضا نقوی افزود: فعالیت‌های فرهنگی یکی از وظایف شهرداری برای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر است و قبل از ساخت و ساز شهری باید یک پیوست فرهنگی برای شهرسازی داشته ‌باشیم.

زکریا اخلاقی دبیر کنگره شعر محمد(ص) هم در این آیین همراه با خیر مقدم به شرکت کنندگان از شهرهای یزد و اصفهان از استقبال خوبی که از کنگره شد ، تجلیل کرد.

همچنین در آیین یادشده همراه با تجلیل از برگزیدگان از پوستر «چهارمین کنگره شعر توحیدی بین المللی» که دربهار ۱۴۰۰ در میبد برگزار می‌شود ، رونمایی شد.