آیا آمار بستری بیماران کرونا در میبد به علت مراسم‌های عزاداری بالا رفته است؟!

بازتاب خبر بالا رفتن میزان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان میبد و رد این خبر توسط دانشگاه علوم پزشکی یزد، موجب ایجاد حاشیه هایی در فضای مجازی شد.

به گزارش میبدما؛ دو روز قبل شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد در پیامی، از بالا رفتن میزان بستری های کرونایی خبر داد که از متن خبر این برداشت می شد که افزایش بستری، به علت برخی از مراسم های عزاداری نیز بوده است در حالی که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد صراحتا این موضوع را تکذیب کرد.

دکتر حفیظی سرپرست اداره بهداشت و درمان میبد در پاسخ به پرسش خبرنگار میبدما در مورد این خبر اظهار داشت: طی آماری که پرسنل مبارزه با شیوع کرونا در بازه زمانی ۱۴ روزه گرفتند و طبق وضعیت سنجی مرسوم که از بیماران سوال می شود، مشخص شد که طی این مدت دو پیک در دو روز گذشته داشتیم که بستری در بیمارستان دو برابر شده، هر چند تعداد این افراد قابل توجه نیست.

 

برداشت ها از خبر منتشر شده درست نبود

وی تصریح کرد: این موضوع که یکی دو نفر از بیماران به شرکت در مراسم عزاداری اشاره داشته اند اتفاق افتاده اما اینکه از این موضوع استنباط کنیم که بالا رفتن آمار به این موضوع ربط داشته، اصلا درست نیست و منظور ما از متن خبر منتشر شده اصلا این نبوده است.

دکتر حفیظی با اشاره به زود بودن تصمیم گیری در مورد ارتباط بالا رفتن آمار و مراسم های محرم، ادامه داد: منظور از بازتاب این خبر فقط بالا بردن حساسیت مردم برای رعایت بیشتر بوده و برداشت هایی که در فضای مجازی از این خبر شده صحیح نمی باشد.

وی تصریح کرد: در مراسم های عزاداری امسال بیش از ۹۵ درصد عموم مردم به صورت میانگین از ماسک استفاده کرده بودند که این موضوع کاملا قابل تقدیر است، هر چند در رعایت فاصله اجتماعی این میزان کمتر رعایت شده بود.

دکتر حفیظی با اشاره به این موضوع که در مورد کرونا و ارتباط با مراسم ها باید هنوز چند روزی بگذرد تا مشخص شود، گفت: در بازتاب خبری که ارائه شد قطعنا باید دقت بیشتری صورت می گرفت که به این برداشت های اشتباه منجر نشود.

در مورد مکان مبتلا شدن بیماران به ویروس کرونا نمی توانیم قضاوت مناسبی داشته باشیم

خبرنگار میبدما در باره این موضوع با مدیران بیمارستان امام صادق(ع) میبد نیز گفتگو کرد.

دکتر فرحزادی رئیس بیمارستان میبد در پاسخ به خبرنگار ما گفت: در مورد بیان آمار و میزان رشد یا کم شدن بیماری کرونا، آنچه بیشتر مورد نظر ما می باشد آمار ارائه شده از جانب روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد است، به علت اینکه همه آمارهای جمع شده از شهرستان های استان به دانشگاه ارائه می شود.

وی با اشاره به این موضوع که آمار بیماران سرپایی برای ما ملاک نیست، بیان داشت: در مورد مکان ابتلای بیماران و اینکه از کجا گرفته اند هم واقعا نمی توانیم قضاوت مناسب و کارشناسی داشته باشیم و این موضوع به مطالعات خاص خود نیاز دارد.

 

آمار بستری های میبد بین ۱۵ الی ۲۰ نفر متغییر بوده است

ذبیح الله برجسته مدیر بیمارستان امام صادق(ع) نیز در گفتگو با میبدما اظهار داشت: امار بستری های بیمارستان در دو هفته قبل در حد ۱۵ الی ۲۰ نفر متغیر بوده و بالا و پایین رفتن های جزئی در این میزان را می توانیم طبیعی بدانیم.

وی ادامه داد: طبیعتا برای نظرات بهداشت و درمان شهرستان احترام قائل هستیم و احتمالا در مورد بالا رفتن آمار که خبر آن منتشر شده بیماران سراپایی هم مد نظر قرار گرفته اند، ولی در بیماران بستری در بیمارستان نوسانی نداشته ایم.

 

در شرایط تثبیت به سر می بریم

حسین فلاح فرماندار میبد در گفتگو با میبدما بیان داشت: در این مدت افزایش خاصی نداشتیم و در مرحله تثبیت به سر می بریم و موردی نبوده است که بگوئیم وضعیت نگران کننده ای اتفاق افتاده است.

رئیس ستاد مبارزه به بیماری کرونای میبد اظهار داشت: در مورد این خبر که بستری های ما بیشتر شده احتمالا باید آمار خانه های بهداشت و … مورد نظر قرار گرفته باشند که نمی توانیم آنها را جزء بیماران بستری حساب کنیم.

فرماندار میبد تصریح کرد: در انتشار خبر بالا رفتن آمار بستری و اشاره کردن به حضور برخی بیماران در مراسم های عزاداری باید تدبیر بهتری اندیشیده می شد و فرایند درست ان طبق قوانین حوزه علوم پزشکی طی می شد و ارائه خبر در این دو سه روز و به این زودی درست نبود.

گفتنی است یکی از مسائلی که این روزها در فضای مجازی به شدت دچار حاشیه می شود، ارتباط بالا رفتن آمار بیماران و برگزاری مراسم های محرم است که هجمه شدیدی نیز از جانب دشمنان نظام اسلامی در این محور صورت می گیرد؛ در حالی که در ارائه برخی از اخبار این موضوع اصلا مد نظر قرار نمی گیرد و ناخودآگاه برخی از اخبار دست‌اویزی برای حمله بیشتر دشمن به اعتقادات مردم متدین ایران اسلامی را فراهم می کند.

طبیعتا بیشترین حجم رعایت شیوه نامه های بهداشی از جانب مردم عزادار در مراسم های ماه محرم اتفاق افتاد که بلوغ فکری و میزان قانون مداری این مردم را نشان می دهد، در حالی که این موضوع در مسافرت هایی که در این روزها به برخی از نقاط کشور صورت گرفت، اصلا اهمیت داده نمی شد و یا به میزان بسیار کمتری رعایت شد.