کرونا نباید باعث جدا شدن مادر و نوزاد از یکدیگر شود/ شیر مادر سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد گفت: به بهانه کرونا، نباید نوزادان را از شیر مادر محروم کرد.

دکتر حفیظی در گفتگو با خبرنگار میبدما با اعلام این خبر اظهار داشت: هفته جهانی شیرمادر از ۱۰ تا ۱۶ مرداد در همه کشورهای جهان از جمله ایران گرامی داشته می شود که شعار جهانی آن نیز «سیاره سالم با حمایت تغذیه با شیرمادر » می باشد.

وی با اشاره به این موضوع که تغذیه با شیر مادر یکی از نمونه های اصلی ارتباطات عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم طبیعت است؛ افزود: شیرمادر غذایی طبیعی و تجدید پذیر است که از لحاظ زیست محیطی ایمن و سبز است زیرا تولید و عرضه آن به مصرف کننده بدون آلودگی، بسته بندی یا تولید زباله است؛ در مقابل، تغذیه با شیر مصنوعی اثرات زیست محیطی فاحشی دارد که موجب تخریب طبیعت، تهی کردن منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی به راههای مختلف می شود.

دکتر حفیظی با بیان این موضوع که کارخانجات لبنی باعث تولید گازهای گلخانه ای می شوند، گفت: علاوه بر این، تولید، بسته بندی، ذخیره سازی، توزیع و آماده سازی فرمولای شیرخواران شامل مصرف قابل توجه سوخت های فسیلی و مقادیر زیادی آب می شود. بنابراین، تغذیه مصنوعی در انتشار گازهای گلخانه ای و کمبود آب مشارکت دارد و تغییرات اقلیمی را بیشتر تشدید می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اپیدمی ویروس کرونا در این روزها ، برخی مادران شیرده از لحاظ روانی تحت فشار هستند و با دیدن کوچک‌ترین علائمی گمان می‌کنند که به این بیماری مبتلا شده‌اند ونگران ابتلای شیرخوار از طریق شیرمادر هستند. اما بر اساس مطالعات انجام شده انتقال ویروس فعال کرونا (ویروسی که می‌تواند به بیماری منجر شود) از طریق شیر مادر یا تغذیه با آن گزارش نشده است.

وی ادامه داد: ضمناً تماس نزدیک با نوزاد به شروع زودهنگام شیردهی کمک می‌کند که به نوبه خود نرخ مرگ‌ومیر نوزادان را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلای مادر به این ویروس، مادر می تواند شیردهی را با رعایت اصول احتیاطی ادامه دهد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان میبد اصول احتیاطی شیردهی را اینگونه بیان کرد: استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها با آب یا صابون یا ژل‌های الکلی قبل و بعد از تماس با کودک، و نظافت و ضدعفونی مداوم سطوحی که لمس شده و اگر شیرخوار نیز به این ویروس مبتلا شد ادامه تغذیه با شیر مادر مهم است زیرا شیر مادر سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند و پادتن‌های مادر از طریق شیر به وی منتقل می‌شود و به او کمک می‌کند با بیماری مبارزه کند.

دکتر حفیظی در پایان تاکید کرد: کرونا نباید باعث شود که بدون جهت مادر و نوزاد را از یکدیگر جدا کنیم، اتفاقا گفته می‌شود که شیر مادر مبتلا به کرونا که در حال بهبود و درمان است، می‌تواند اثر محافظتی برای نوزاد داشته باشد. بنابراین توصیه نمی‌کنیم که تغذیه نوزاد به سمت شیر مصنوعی برود و به دلایل واهی نباید شیرخوار را از شیر مادر محروم کرد.