پیام رئیس‌کل دادگستری به مناسبت روز وکیل‌مدافع

در تقویم ایران اسلامی، هفتمین روز از دوازدهمین ماه هر سال به مناسبت تصویب لایحه استقلال کانون وکلا به روز وکیل مدافع مزین شده است که امسال شصت و هفتمین سالروز آن محسوب می گردد.

فرا رسیدن این روز فرخنده را به همه ی جامعه فرهیخته کانون وکلا دادگستری استان یزد و همه وکلای مرکز قوه قضائیه در استان یزد تبریک و شادباش می گویم.

تهنیت به خاطر سوگندی که برای احقاق حق و اجرای عدالت یاد کرده اند تا از انسان های بی دفاع و بی گناه با روشنی بخشی نزد محکمه چون شمع هدایت و چراغ عدالت دفاع کنند.

ظریفی قاضی را به سه نوع ایستاده،”قضات دادسرا” ، نشسته ” قضات محکمه” و قاضی دونده” وکلای پایبند به سوگند و ره جوی حق” تقسیم کرده است. قاضی دونده ای که همانند قضات دادسرا و محکمه باید در ارتباط با موکلان، اطراف دعوا، کارشناسان، ضابطان و قضات دادسرا و محاکم؛ مردم داری، قانون گرایی، نوع دوستی، تدین، صداقت و امانت و نظم و انضباط از شرایط لازم و کافی گزینش آنها باشد و از حقیقت گریزی، پنهان کاری، ظاهر سازی، استبداد زدگی، خود محوری، برتری جویی، بی برنامگی، منفعت طلبی و قانون گریزی مبرا باشد.

یادمان باشد وکیل و قاضی هر دو از اسماء الله هستند و مانند دو بال فرشته عدالت اند، شکست و نشست یکی قطعا به دیگری آسیب می رساند. هر دو از دیرباز مورد خشم، حسد، نقار و طمع صاحبان زر و زور و تزویر بوده اند و همواره مظلوم واقع شده اند. نگاه دیگران به این دو قشر نباید به عنوان شغل و حرفه محسوب شود، بلکه قضاوت و وکالت، تعهد و رسالتی است که در مقام دفاع از حق و حقیقت و اجرای عدالت تصدی آن واجب کفایی است.

در هر دو قشر بزرگان، فرهیختگان و دانشمندان سالم، پاک، شریف، حلیم و حکیم در طول تاریخ فراوان وجود داشته و دارد که نام و یاد آنان بر تارک دستگاه عدلیه و عرصه وکالت می درخشد. این دو نهاد از آنجا که با مفهوم مقدس عدالت مأنوس و مصاحب است نگاه به آنها نیز همیشه مقدس بوده است؛ زیرا عدل و عدالت جز اصول دین و محبوبه بشریت است و الگوی آن رسول گرامی اسلام و علی (ع) است.

در پایان و در دهه پنجم انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و گذشت چهل روز از شهادت مظلومانه سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برای همه وکلای جمهوری اسلامی ایران آرزوی سلامتی، توفیق و پایداری در برقراری عدل و عدالت را دارم. امید است با پیروی از راه راستین شهدای انقلاب و شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و حریم عدالت و امنیت بالاخص شهدای حقوقدان بتوانیم در اعتلای آرمان های عدالت طلبانه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر عج مثمر ثمر واقع گردیم. ان شاء الله

دهشیری

رییس کل دادگستری استان یزد . ۷ اسفند ۱۳۹۸