۷۳ درصد جرائم استان یزد در اثر فقر و بیکاری است

علی‌اصغر جهانگیر گفت: اگر بخواهیم جرم کاهش و امنیت افزایش یابد و اجرای عدالت محقق و مقام انسانیت افراد نیز حفظ شود، باید به وضعیت اقتصادی مردم توجه و زمینه اشتغال برای آنان فراهم شود.

به گزارش میبدما به نقل از یزدرسا، علی‌اصغر جهانگیر عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان ابرکوه با بیان اینکه موجودی زندان‌های استان یزد در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ نفر است گفت: این تعداد ۵۷ نفر از متوسط کل کشور بالاتر است.

رئیس‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ادامه داد: هرچند بخشی از جمعیت کیفری زندان‌های استان، غیربومی و مربوط به مهاجرین است اما با توجه به دارالعباده بودن یزد و برخورداری از پایگاه‌های ارزشی قوی باید در زمینه فرهنگ‌سازی تلاش بیشتری صورت گیرد.

جهانگیر با اشاره به اینکه ۵۳ درصد جمعیت کیفری استان مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر هستند گفت: یکی از علل این موضوع، مسیر ترانزیت و موقعیت جغرافیایی یزد در کشور بوده که در این خصوص باید اقدامات ویژه ای صورت گیرد.

وی تصریح کرد: آمار مربوط به مواد مخدر در مقایسه با ۱۰ سال گذشته، از ۶۲ درصد به ۵۳ درصد رسیده اما هنوز از میانگین کشوری بالاتر است.

جهانگیر سرقت و ربودن مال غیر را به عنوان دومین جرم استان برشمرد و افزود: میانگین جرم سرقت در کشور ۳۰ و در استان ۲۲ درصد است که این آمار دلالت بر انجام اقدامات مناسب در جهت مقابله با جرائم مربوط به سرقت و ربودن مال غیر دارد.

وی بیشترین آمار محکومین حبس استان را بین یک تا پنج سال بیان کرد و ابراز داشت : این آمار ۳۴ درصد از جمعیت محبوسین را تشکیل می‌دهد.

جهانگیر، کاهش جمعیت زندان‌ها را از جمله دغدغه‌های رئیس قوه قضائیه برشمرد و گفت: از یکسو نباید متهمان با ماندگاری کوتاه وارد زندان شوند و از سوی دیگر اجرای مجازات زندان باید با اهداف مورد نظر از جمله اصلاح و تربیت همراه باشد.

رئیس‌ کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کل کشور از ورود ۵۳۶ زندانی یک‌ روزه در ۹ ماه ابتدای امسال به زندان‌های استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه بر جلوگیری از رقم خوردن چنین حبس‌هایی، این اقدام علاوه بر تحمیل هزینه‌های مادی بر کشور می‌تواند به یک کارخانه تولید ضدانقلاب تبدیل شود که مردم را نسبت به نظام بدبین می‌کند.

وی تأکید کرد: با توجه به فعالیت‌های دشمنان و استکبار در جهت سوءاستفاده از الگوهای جامعه دینی و توطئه آنان برای بدنام کردن نظام جمهوری اسلامی، نباید اجازه دهیم افرادی با قرارهای حبس کوتاه‌مدت وارد زندان شوند که علاوه بر تراکم جمعیت زندان، آثار اجتماعی سوء نیز دارد.

جهانگیر با اشاره به وجود آمارهایی مبنی بر اینکه ۷۳ درصد از جمعیت کیفری استان یزد به علت مشکلات مادی، معیشتی، فقر و بیکاری مرتکب جرم شده‌اند گفت: اگر بخواهیم جرم کاهش و امنیت افزایش یابد و اجرای عدالت محقق و مقام انسانیت افراد نیز حفظ شود، باید به وضعیت اقتصادی مردم توجه و زمینه اشتغال برای آنان فراهم شود.

این مقام مسئول در پایان قول مساعد داد تا تمام نیازهای شهرستان در حوزه قضایی از جمله خروج نام ابرکوه از لیست شهرهای تبعیدی کشور، استقرار ایست و بازرسی قوی با امکانات و تجهیزات مناسب در ورودی و خروجی ابرکوه، و تأمین نیروی انسانی را با قوت پیگیری کند.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در راستای سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه و هیئت همراه، صبح امروز به استان یزد سفر کرد و پس از استقبال رسمی مقامات قضایی استان، عازم شهرستان ابرکوه شد.