گزارش میبدما از نشست خبری شهردار و اعضای شورای شهر + تصاویر

نشست خبری شهردار و اعضای شورای شهر میبد در مکان بوم‌گردی شاطربمون میبد برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ علیرضا نقوی شهردار میبد در این نشست خبری در مورد جشن شب یلدای کارکنان شهرداری گفت: برخی ایراداتی گرفته بودند مانند اینکه جشن در مکانی سرپوشیده و مجهز برگزار نشده، در حالی که این جشن و دورهمی ساده از پیش اعلام نشده بود و فقط ۴۰ نفر از پاکبانان شهرداری به خاطر اینکه در آن شب نمی توانستند کنار خانواده خود باشند، در آن حضور داشتند.

وی با اشاره به رضایت و خوشحالی پاکبانان از این دورهمی، افزود: برای اینکه به عنوان خانواده شهرداری در کنار هم باشیم، بدون اینکه به پاکبانان شیفت شب اطلاع بدهیم، آنها را به شهرداری دعوت کردیم و با دعوت از فرماندار و اعضای شورای شهر، دورهمی صمیمانه ای را برگزار کردیم، در حالی که در استان یزد تنها برگزار کننده این نوع جشن بودیم.

توزیع ارزش افزوده استانی به عدالت نزدیک شده است

حسینعلی فلاح رئیس شورای شهر میبد نیز با اشاره به وحدت و همدلی اعضای شورای شهر و شهردار میبد در کارها و دور بودن این مجموعه از سیاسی‌کاری، در پاسخ به میزان و محل هزینه‌کرد ارزش افزوده، گفت: حدود ۲۰ سال قبل، میزان ارزش افزوده نیم درصد بود که طبق قانون هر سال قرار شد یک درصد به آن اضافه شود تا به سقف ۸ درصد برسد.

وی افزود: از این میزان سه و نیم درصد به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت می شود که ۷۰ درصد از این سه و نیم درصد مختص شهرداری ها می باشد.

فلاح بیان داشت: بعد از سال ۹۶ در مجلس تصویب شد که این میزان ارزش افزوده را استانی دریافت و بنا بر تعداد جمعیت هر شهرستان پخش کنند تا به عدالت نزدیک باشد، بنابرین برای شهرهای یزد و میبد درآمد کمی بهتر شد و از میزان حدود ۱۲ میلیارد تومان قبل از سال ۹۶ به مبلغ ۱۸ میلیارد در سال ۹۸ رسیدیم.

وی با اشاره به هزینه شدن ۶ میلیارد این میزان برای اصلاح قانون، ادامه داد: پیشنهاد هم داده ایم در مجلس موضوع پنج درصدی شدن این ارزش افزوده مطرح شود که امیدواریم این میزان از سه و نیم درصد به پنج درصد تغییر یابد.

استانی شدن درآمد ارزش افزوده کار یک نماینده نیست

دکتر مجید زارعی نیز با اشاره به اینکه این موضوع تنها کار یک نماینده نبوده، گفت: به خاطر رفاقت دیرینه ای که با نماینده میبد و تفت داشته ام، همان ابتدای کار با دلایل و توجیهات مناسب درخواست کردیم که این موضوع را در مجلس جا بیندازد، که خوشبختانه مجلس این طرح را در دست بررسی گذاشت و تصویب شد و اینکه می گویند این کار یک نماینده بوده درست نیست و ایشان یک رای داشته و شاید هم تا حدی دفاع کرده باشند.

این درآمد کجا هزینه می شود؟

دکتر مجید زارعی در مورد هزینه کرد درآمدهای شهرداری گفت: صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری شش ماهه توسط شورای شهر مصوب می شود و نظارت بر عملکرد این بخش نیز توسط شورای شهر اعمال می شود و حدود ۴۸ آیتم محوری نیز برای این هزینه ها معین شده است.

زارعی با اذعان به این موضوع که در بخش درآمد ضعیف بوده ایم، خاطرنشان کرد: یکی از علل ضعف ما در این محور نیز این بوده است که نمی خواستیم بر مردم فشاری وارد شود و نه تنها عوارض شهرداری را گران نکرده ایم بلکه در کنار آن نیز ۱۳ نوع معافیت گذاشته ایم که مردم استفاده کنند، کما اینکه در برخی مواقع مثل تفیک زمین های چندهزار متری مرفهین جامعه، حقوق مردم را تا ریال آخر مطالبه کرده ایم و تخفیفی نداده ایم.

فرهنگسرای بانوان در حال فعالیت است

انسیه فلاح نیز در پاسخ به شرایط فرهنگسرای بانوان شهرداری گفت: این مکان منزل شخصی فردی بوده است که در اختیار ما قرار گرفت و برای فرهنگسرای بانوان تعیین شد.

وی بیان داشت: این فرهنگسرا امروزه در بخش های متنوع و مختلف مانند برگزاری کلاس های آموزشی، جلسات و کارگاه های علمی، انجمن های مشاوره ای و کلاس های قرآنی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری در حال فعالیت می باشد.

آسفالت شهرک شهدا و قراردادی که مردم امضا کرده اند

علیرضا نقوی در مورد آسفالت شهرک شهدا نیز گفت: مردم عزیزی که آنجا زمین از بنیاد مسکن گرفته اند این دقت را نداشته اند که در هنگام عقد قرارداد موضوع عهده دار بودن هزینه آسفالت را امضا کرده اند و این موضوع شامل حال تمام شهرک های شهرستان می باشد.

وی بیان داشت: در قراردادی که بین بنیاد مسکن و خریداران منعقد شده، مفاد آن این است که زیرسازی معابر بر عهده بنیاد مسکن می باشد و هزینه آسفالت را نیز خود مردم باید متقبل شوند و بهای این خدمات را باید بر مبنای متراژ زمین خود پرداخت کنند.

نقوی گفت: طبیعتاً پولی که از محلات مختلف طی عوارض و … نصیب شهرداری می شود باید در همان محلات و مناطق نیز خرج شود و نمی توانیم این پول را خرج شهرک هایی کنیم که متاسفانه عوارضی نیز از جانب آنها به شهرداری پرداخت نمی شود.

از عدم آگاهی مردم سوء استفاده شده است

حسینعلی فلاح نیز ادامه داد: زمین هایی که بنیاد مسکن و یا هر ارگان دیگری به مردم واگذار می کند تابع ضوابطی باید واگذار شود مبنی بر اینکه ۲۵ درصد از این زمین ها برای خدمات جانبی باید به شهرداری واگذارد شود، و این در حالی است که یک درصد نیز به شهرداری واگذار نمی کنند.

وی با اشاره به شاکی بودن مردم این مناطق و رجوع آنها به شهرداری و فرمانداری، بیان داشت: در کنار این طرح تفکیک باید طرح آماده سازی و پیاده رو سازی و زیرسازی را نیز انجام دهند که متاسفانه به تعهدات خودشان عمل نمی کنند.

فلاح افزود: متاسفانه از عدم آگاهی مردم سوء استفاده می کنند ولی از زمانی که شورای پنجم سر کار آمده است، برای گرفتن حق و حقوق شهرداری که حق الناس نیز هست به صورت جدی ورود کرده ایم و اجازه نمی دهیم بی قانونی شود.

برخی رسانه های غیر رسمی کج سلیقگی می کنند

علیرضا آزادمنش نیز در پاسخ به چگونگی انتخاب نام میدان کتاب گفت: در این دوره از شورای شهر کمیته نامگذاری با حضور کارشناسان از حوزه های مختلف دانشگاهی، بنیاد شهید، نماینده دفتر امام جمعه و… تشکیل می شود و برای تعیین یا تغییر نام ها بحث و بررسی دقیقی صورت می گیرد.

وی افزود: برای تقاطع خیابان هفت تیر و خیابان امام خمینی(ره) نیز نام های مختلفی مورد بررسی و نقد قرار گرفت و مسائل متنوعی را مورد نظر قرار دادیم و در نهایت به علت اینکه این منطقه به خاطر وجود کتابخانه عمومی میبد در نزدیکی آن که به نوعی خاستگاه کتاب بوده، نام کتاب برای میدان به تصویب رسید.

آزادمنش با اشاره به این موضوع که برای نام این میدان یک ساعت و نیم بحث و تبادل نظر صورت گرفت، گفت: متاسفانه برخی از رسانه های غیر رسمی با کج‌سلیقگی و پیش دستی در نامگذاری های تمسخر آمیز موجب حواشی می شوند که برای جلوگیری از ایجاد این حواشی باید طبق قوانین کمیته نامگذاری و شورای فرهنگی قبل از اجرای طرح نام آن مشخص شود.