آمارهای مربوط به افسردگی یزدی ها قابل استناد نیست

فخرالسادات خامسی گفت: متاسفانه مشکلی که ما در بحث نشاط اجتماعی داریم این است که هم پژوهش‌ها یکسانی نداریم که صریحاً اعلام شود که یزدی ها افسرده هستند یا نه و هم این که گفتمان مشترکی بر سر این قضیه نداریم.

به گزارش میبدما به نقل از یزدرسا، فخرالسادات خامسی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد شب گذشته در نخستین جلسه از سلسله نشست های “آینده دانشجوی من” به همت معاونت علمی بسیج دانشجویی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به حساسیت و دغدغه رهبرانقلاب در مورد آسیب های اجتماعی تاکید کرد: در بحث آسیب های اجتماعی که نمود بیرونی پیدا کرده اند چهارآسیب اجتماعی شامل اعتیاد، طلاق، مباحث اخلاقی و حاشیه نشینی در اولویت اقدام قرار گرفت و اکنون همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی موظفند کارهای فوق‌العاده ای در ان زمینه انجام دهند.

وی افزود: بر همین اساس شورای اجتماعی کشور تشکیل شد و تمام دستگاه‌های اجرایی، سران قوا و سازمان های مردم نهاد در این شورا عضو هستند. شاید آسیب‌های اجتماعی تا چهاریا پنج سال قبل خیلی در اولویت نبودند ولی اکنون به گفتمان تبدیل شده است، لذا فرصت خوبی است که دانشگاه‌ها با یک نگاه کاربردی تر و عملیاتی تر به بحث های اجتماعی بپردازد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در استان یزد علاوه بر دیگر آسیب ها چند حوزه به طور خاص داریم، اظهار داشت: اولین مورد بحث مهاجرت منفی است.طبق آمار استان یزد بعد از استان‌های تهران و البرز در رتبه سوم استانهای مهاجرپذیر قرار گرفته به گونه ای که بقیه مباحث و آسیب‌ها حول این مسئله شکل می‌گیرد. در بحث آسیب‌های نوپدید نیز آسیب های مرتبط با فضای مجازی در سال ۹۷ به ۹۸ تا ۱۷ درصد افزایش داشته است. همچنین در همین مدت نزاع نیز پنج درصد افزایش را نشان می دهد.

خامسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پژوهش های مربوط به افسردگی یزدی ها قابل استناد نیست، ابراز داشت: متاسفانه مشکلی که ما در بحث نشاط اجتماعی داریم این است که هم پژوهش‌ها یکسانی نداریم که صریحاً اعلام شود که یزدی ها افسرده هستند یا نه و هم این که گفتمان مشترکی بر سر این قضیه نداریم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه گفت: در پیمایش ملی که سال ۹۱ اعلام شد، یزد آخرین رتبه شادکامی را در کشور دارد، یعنی افسرده ترین استان است، اما استان یزد در آن پیمایش هم تفاوت اندکی با استانهای قبل و حتی اولین استان داشت. همچنین معیارهایی که در این بررسی لحاظ شده بود خیلی معیارهای دقیقی نبود و می‌توانست معیارهای دیگری هم لحاظ شود. همچنین در سال ۸۷ پژوهشی صورت گرفت که اعلام شد سطح شادمان یزدی ها با تهرانی‌ها برابر است.

وی اذعان داشت: این اختلاف ها وجود دارد. یک مورد دیگر هم این است که اعلام شد بر اساس پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان یزد رتبه هشتم احساس خوشبختی در کشور را دارد. بنابراین می بینیم اگر بخواهیم مجموع اینها را بررسی کنیم نمی توانیم نتیجه بگیریم یزد استان شادی است یا استانی افسرده. لذا این موضوع می تواند مورد تحقیق قرار گرفته و مورد استفاده بسیاری از دستگاههای اجرایی استان قرار گیرد.

خامسی در پایان ضعف آماری برای بزرگترین مشکل درحوزه بررسی آسیبهای اجتماعی برشمرد و خاطرنشان ساخت: در مورد اطلاعات و آمار و ارقام خیلی اختلاف نظر در دستگاه‌ها وجود دارد. هر دستگاه بر اساس وظایف و حوزه اختیارات خود آمار می دهد که امری طبیعی است اما نیاز است یک ساختار تعریف شود، چون پیش زمینه کارهای اجتماعی آمار صحیح است. باید راهکاری تعریف شود که آمار و اطلاعات دقیق تر و مطمئن تر داشته باشیم.