برگزاری کارگاه اصول مناظره در حوزه خواهران میبد

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد از برگزاری کارگاه مهارت افزایی و اصول مناظره برای طلاب مقطع سطح سه در این موسسه با هدف توانمندی بیشتر طلاب در امر پاسخگویی به مسائل مبتلا به در زمینه شیعه و سنی خبر داد.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری کوثر، کارگاه مهارت افزایی و اصول مناظره بنا به درخواست طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد به صورت فشرده در ۲ روز با حضور حجت الاسلام و المسلمین خاطری، عضو بنیاد امامت قم در این موسسه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین خاطری، در تبیین اهداف و موضوعات مطرح شده در این کارگاه گفت: اصول مناظره شامل در نظر گرفتن فهم طرف مقابل، فهم سوالی که مطرح میشود، فهم شرایط و عدم ترس از جواب، می شود.

وی ادامه داد: در پاسخ دهی به طرف مقابل باید شناخت پیرامونی خود و منابع مورد نیاز در مناظره را در نظر بگیریم تا به خوبی به جواب برسیم بنابرین همیشه منتظر سوال طرف مقابل نباشید، خودتان سوال ایجاد کنید، زیرا شبهه انداختن بسیار آسان است ولی پاسخ دادن نیاز به منابع علمی فراوان و پیوستگی مطالب در ذهن دارد.

وی در ادامه افزود: روش صحیح در مناظره آن است که حالت دفاعی نداشته باشید، هرچه به ذهنتان میرسد را بیان نکنید، از سوال مخاطب سوال طرح کنید تا به مطلب جزئی تر برسید و از آن مطلب برای جواب دادن استفاده کنید.

در قسمت دوم این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین خاطری به بیان مبانی اختلاف شیعه و سنی پرداخت و افزود: برای مناظره با اهل سنت باید به این نکته توجه شود که از مبانی مهم اهل سنت این است که تمامی صحابه را عادل می دانند به جز عبدالله بن ابی و اینکه جریان نفاق متعلق به بعد از هجرت است و از نظر آنها در مکه منافق نداشتیم و اصرار آنها بر عدالت صحابه به این دلیل است که خلفاء سه گانه جزء صحابه محسوب می شوند.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین خاطری به معرفی چند منبع معتبر برای رسیدن به جوابهای متقن پرداخت و کتاب گزیده الغدیر از کتابهای معرفی شده در این جلسه بود و در ادامه ۱۵ جلد از این کتاب بین طلاب توزیع شد.