مدیریت در مراکز علمی باید آینده‌نگر و افق گشا باشد

امام‌جمعه میبد تصریح کرد: طرح و رویکردهای جدید در حوزه پژوهش و تحقیق و تغییر کاربری‌ها می‌تواند تا حد زیادی خسارت‌ها را در مراکز آموزش عالی جبران کند.

به گزارش میبدما به نقل از میبدآدینه؛ شورای مراکز آموزش عالی به ابتکار حضرت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد از سال ۱۳۸۷ در شهرستان میبد باهدف هم‌افزایی و استفاده از تجربیات مراکز آموزش عالی و همکاری بین بخشی فعالیت خود را آغاز کرده است.

حضرت آیت‌الله اعرافی در جلسه شورای آموزش عالی و حوزوی شهرستان میبد بابیان اینکه شهرستان میبد ۱۲ مرکز دانشگاهی، پژوهشی و حوزوی دارد گفت: همه رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید، قطب بودن شهرستان میبد و هویت آن را به‌ عنوان یک برند علمی در سطح کشور، در تولید علم و دانش در صدر چشم‌انداز کاری خود قرار دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به شرایط دانشگاه‌ها در کاهش جمعیت دانشجویی و حذف و یا ادغام برخی از آنها گفت: در دانشگاه‌های شهرستان اصل بر عدم حذف است اما رؤسا برای حفظ وضع موجود در این شرایط باید آینده‌نگر، سطح شکن، افق گشا و مدیریت بحران داشته باشند.

امام‌جمعه میبد تصریح کرد: طرح و رویکردهای جدید در حوزه پژوهش و تحقیق و تغییر کاربری‌ها می‌تواند تا حد زیادی خسارت‌ها را در مراکز آموزش عالی جبران کند.

وی بار دیگر بر ارتباط قوی دانشگاه‌ها با صنعت در تحقیق و پژوهش و ورود به طراحی و تولید قطعات کارخانه‌ها و صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی میبد تأکید کرد.

آیت‌الله اعرافی همچنین با تأکید بر مسائل فرهنگی شهر گفت: مراکز آموزش عالی باید در رفع آسیب فرهنگی و اجتماعی شهر پیشگام باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: با طرح آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در پایان‌نامه‌های دانشگاهی می‌توان بسیاری از این آسیب‌ها را معالجه کرد.

مرتضی محسن زاده دبیر شورای مراکز آموزش عالی هم در این جلسه بابیان اینکه در حال حاضر ۷۰۷۷ دانشجو در ۱۲۳ رشته فعال در دانشگاه‌های سراسری میبد، آزاد اسلامی، پیام نور، علوم قرآنی، پرستاری، جامع علمی کاربردی مرکز میبد، دانشکده فنی دختران و پسران، حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و سطح عالی حوزه، مرکز رشد و مرکز تحقیقات ژنتیک مشغول تحصیل‌اند گفت: با توجه به تهدیدهای مختلف که در این مقطع خاص دانشگاه‌های ما با آن روبرو هستند؛ تدوین نقشه جامع علمی شهرستان یکی از اولویت‌های دبیرخانه شورا در سال ۹۸ است.

محسن زاده با اشاره به آمار مقالات منتشرشده مراکز دانشگاهی در نشریات معتبر علمی و پژوهشی در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ تعداد ۱۸۳ مقاله از مراکز دانشگاهی شهرستان میبد در نشریات معتبر داخلی و خارجی منتشرشده است.

دبیر شورای مراکز آموزش عالی میبد خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۴ هزار دانشجو از مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی شهرستان میبد فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی تألیف ۱۸ کتاب و برگزاری ۱۱ همایش و سمینار علمی در سال ۹۷ را از دیگر ظرفیت‌های مراکز علمی شهرستان میبد عنوان کرد و گفت: شهرستان میبد با چنین ظرفیت علمی می‌تواند قطب تولید علم و فناوری در سطح منطقه باشد و با تعامل و ارتباط با صنعت گره‌های زیادی از چرخ تولید و صنعت را باز کند.