ساده‌زیستی مسئولین نظام؛ راهکاری برای طغیان نکردن فقرا

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با اشاره به این‌که نهج‌البلاغه و گام دوم انقلاب اسلامی دو روی سکه هستند، گفت: بر اساس نهج‌البلاغه تنها راهی که فقیر طغیان نکند، این است که مسئولین ساده زندگی کنند.

به گزارش میبدما به نقل از ایکنا از قم، در آستانه ماه مبارک رمضان همایش مبلغین جبهه فکری انقلاب اسلامی با موضوع «نهج‌البلاغه» امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش عمار قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با پخش کلیپی از خانواده طلبه‌ شهید همدانی حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی که چند روز پیش به ضرب گلوله یکی از اشرار جان باخت، حاضرین در جلسه به این شهید مظلوم ادای احترام کردند.

در این مراسم حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع ،مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی، با اشاره به نقش مبلغین دین در راهبرد تبیین عمومی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: در حوزه علمیه سنت حسنه‌ای با عنوان تعلیقه نویسی و حاشیه‌زنی داشتیم که متاسفانه آرام آرام رو به فراموشی است.

وی با اشاره به این‌که اهل علم وقتی مقاله یا کتابی دریافت می‌کردند در مورد آن موضوع تکمله، اصلاحیه و نقد تعلیقه می‌زدند، افزود: در واقع آن‌ها فقط نمی‌خواندند و منتشر کنند بلکه تحلیل و نقدی بر این موضوع مطرح می‌کردند که سبب رشد علم و منتشر شدن این نظریه در سطح گسترده‌تر علمی می‌شد.

ضرورت احیای سنت تعلیقه‌زنی درباره مواضع رهبری

حجت‌الاسلام ارفع تصریح کرد: ضعف کمبود این سنت حسنه و حکیمانه بین نیروهای فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی اعم از حوزوی و غیر حوزوی امروزه کاملا مشهود است و حتی در مواجهه با بیانات مقام معظم رهبری نیز حداکثر خدمتی که انجام می‌دهیم بیانات را خام منتشر می‌کنیم و کمتر در این حوزه وارد می‌شویم بنابراین سنت حاشیه زنی و تعلیقه‌نویسی درباره مواضع رهبری ضرورت و فوریت دارد که اجرا شود.

وی ادامه داد: دلیل ضرورت سنت تعلیقه‌زنی این است که بیانات رهبری از این طریق وسع و تفسیر پیدا کند فقط مانند رادیو آن را پژواک نکنیم و هم‌چنین سبب نزدیک کردن ذهن کارگزاران، مردم و نخبگان به معیارها و منطق رهبر انقلاب اسلامی می‌شود.

مهدوی‌ارفع تاکید کرد: اگر این اتفاق یبفتد اولا مواضع رهبری دیده و دوما صدرنشین دغدغه‌های جامعه خواهد شد و امروز معتقدیم که هنوز حتی مسائل حوزه علمیه قم نیز مسائل و دغدغه انقلاب نیست و سیره مستمره مسائلی است که نسبتی با انقلاب ندارد، یکی از این دلایل این است که این سنت در مورد بیانات رهبری انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که لازمه اجرای سنت تعلیقه نویسی در بیانات رهبری تشکیل جبهه انقلاب اسلامی است، گفت: جبهه فکری انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد تا مواضع دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب بررسی و تفسیر شود و آرام آرام این نگاه صدرنشین همه دغدغه‌ها و نگاه‌های جامعه و حوزه علمیه شود بنابراین با اتکا به خداوند متعال در این جلسه آغاز شکل‌گیری این جبهه فکری را رسما اعلام می‌کنیم.

اسلام تک نسخه ساخت دنیا و آخرت بشریت است

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با اشاره به این‌که از وظایف جبهه انقلاب اسلامی واکنش فوری و قوی در حوزه قلم و بیان به خطوط کلی و خط مشی شده توسط رهبر انقلاب اسلامی است، بیان کرد: گاها اتفاق افتاده که بیانات رهبری بعد از سال‌ها نیز هنوز تفسیر و بررسی و در جامعه به مطالبه تبدیل نشده‌است.

وی با بیان این‌که وظیفه دیگر این جبهه که نیاز جدی به ابزار رسانه نیز دارد این است که مطالبات رهبری با حاشیه‌زنی‌هایی که در آن انجام می‌شود تا متن جامعه امتداد نماید، گفت: مطالبات رهبری در جامعه امتداد پیدا نمی‌کند مگر با روی کار آمدن جبهه فکری انقلاب اسلامی.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع افزود: سومین وظیفه جبهه انقلاب اسلامی انعکاس مکرر بیانات رهبری در سطوح و لایحه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی است که باید به مطالبات عمومی جامعه تبدیل شود.

وی یادآور شد: زمانی که بیانیه گام دوم انقلاب صادر شد در هجمه و هیاهوی مختلفی قرار گرفت و همه به آن توجه داشتند و حتی در فیضیه برای آن تجمع کردند که هنوز معنی این تجمع نامفهوم است؛ اما امروز این تلاطم و هیاهو کمتر شده‌است و لذا جبهه انقلاب اسلامی وظیفه دارد که بیانات رهبری را در سطح جامعه به عنوان دغدغه و نگاه اصلی مردم و مسئولین تبدیل کند.

مهدوی‌ارفع با اشاره به هفت محور اساسی برای پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی، بیان کرد: در این بیاینه مطرح شده‌است که انقلاب باشکوه ایران اینک وارد گام دوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده‌است؛ مفهوم کلیدی و اصلی این جمله مفهوم جامعه‌پردازی است؛ خودسازی در منظومه فکری اسلام ناب اگر جهت امت‌سازی برای امام را نداشته باشد یک خودسازی سکولار است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین پیش نیاز برای تمدن‌سازی ارائه عملی و عینی یک جامعه الگویی به بشریت است که با درک و فهم ابعاد و نظام، این جامعه باور کند که اسلام تک نسخه ساخت دینا و آخرت بشریت است؛ جامعه‌پردازی افق خودسازی و مقدمه تمدن‌سازی است.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به این‌که از منظر دین، امت امام جامعه دینی سه لایه دارد و خارج از این سه لایه جزء امت امام نیستند، گفت: اولین لایه نصرت است و کسانی هستند که تمام وجود خود را وقف نصرت امام کردند و هرگاه برای ولی جامعه اتفاقی افتاد جانشین او از لایه نصرت است نه لایه‌های بعدی؛ سردار سلیمانی لایه نصرت رهبری است که فلسفه وجودی او نصرت و یاری رهبری است.

وی افزود: لایه دوم لایه اطاعت، ولایت و ایمان است و کسانی هستند که رهبری را قبول دارند و اعتقاد دارند اگر امری از طرف رهبری به ما مرتبط باشد، انجام خواهم داد؛ لایه سوم قشر حاکستری هستند که آن‌ها معاند و دشمن نیستند اما جان‌فدایی امت نیستند و تشخیص خود را ملاک اطاعت از ولایت قرار می‌دهند و هرکس زودتر به او جهت فکری دهد او به همان سمت خواهد رفت؛ این قشر لب مرز سقوط به معاندین است.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با اشاره به این‌که خارج از این سه لایه معاند و مخالف است، خطاب به مبلغین گفت: امروز تکلیف این است که در جامعه‌پردازی کاری کنیم که به صورت واقعی و طبیعی اراده و مطالبات ولی انقلاب در کمترین زمان و بدون اصطکاک جامعه را فراگیرد؛ لایه نصرت و اطاعت امام نیز باید در جامعه گسترش پیدا کند و این گونه لایه معاند کم خواهد شد.

جنگ دشمنان به ذهن‌های مردم ایران حمله می‌کند

وی اظهار کرد: جنگ شناختی توسط آمریکا و صهیونیست برای حمله به ذهن‌های مردم ایران شروع شده‌است؛ یکی از مراکز مهم کشور در جلسه‌ای گزارش داد که در ایران ۶۰ درصد مردم جزو قشر خاکستری هستند و لذا برای امت سازی در این قشر هیج راهی جز گفتمان انقلاب اسلامی نداریم.

مهدوی ارفع با بیان این‌که برای امت‌سازی باید ذهن و بینش مردم اصلاح شود، تاکید کرد: برای قشر خاکستری جامعه که باید بیش از لایه‌های دیگر به آن‌ها توجه کنیم لازم است که نهج‌البلاغه را در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ نهج‌البلاغه شاهکار فوق‌العاده‌ای است که امروز راهگشای کار جوانان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که نهج‌البلاغه و گام دوم انقلاب اسلامی دو روی سکه هستند، تصریح کرد: نگرش‌های مردم با نهج‌البلاغه تغییر خواهد کرد؛ اگر نهج‌البلاغه پایین‌تر از تراز انقلاب اسلامی گسترش پیدا کند جفا در حق نهج‌البلاغه است.

ساده‌زیستی مسئولین نظام؛ راهکاری برای ظغیان نکردن فقیر

مهدوی‌ارفع گفت: به فرموده امام علی(ع) در نهج‌البلاغه «اگر می‌خواهید جامعه اغتشاش نکند چند مورد را باید رعایت کنید ؛اگر می‌خواهید نارضایتی مردم به اغتشاش تبدیل نشود باید مالیات و بیت‌المال را باید به گونه‌ای مدیریت کنید که به نفع مالیات‌دهنده باشد» برای مثال در هنگام سیل برخی می‌گویند که دولت باید مالیات را ببخشد اما این کار درست نیست و دولت باید تلاش کند زندگی سیل‌زدگان نسبت به پیش از وقوع حادثه تغییر نکند و لذا این یک سرمایه‌گذاری از طرف دولت است زیرا زمانی که کشور با بحران مواجه شود این مردم پشت دولت خواهند بود.

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرماید که « إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّهِ الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَهِ النَّاسِ کَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُهُ ؛ خدا بر پیشوایان دادگر واجب فرموده خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا مستمندی، تنگدست را به هیجان نیارد و به طغیان وا ندارد. نهج‌البلاغه/خطبه۲۰۹» بنابراین بر اساس این خطبه سطح زندگی کارگزاران نظام باید در دورانی که مسئولیت دارند در حد ضعیف‌ترین مردم باشد حتی اگر از مال حلال خود میلیارد‌ها پول درمی‌آورند و لذا راهی که فقیر طغیان نکند این است که مسئولین ساده زندگی کنند.

یادآور می‌شود؛ این همایش با حضور جمعی از مبلغین و قاریان قرآن کریم در سالن همایش‌های عمار برگزار شد و در پایان این مراسم کارگاه آموزش روش‌های تبلیغ دین اسلام با تلاوت قرآن کریم در سطح جهان برای مبلغین وحضار برگزار کردند.