روحیه مطالعه و کتابخوانی را باید از رهبری یاد بگیریم

آیت الله ابوالقاسم وافی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: ما باید روحیه مطالعه و کتابخوانی را از رهبری و اسلام فرا بگیریم.

آیت‌الله ابوالقاسم وافی، امام جمعه یزد و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد که به بهانه برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب یزد انجام شد، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: شیعه و سنی به اتفاق معتقدند اولین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، این ۵ آیه سوره «اقرا» و از معجزات قرآن کریم است که از آیاتی است که اگر دوست و دشمن به آن توجه کنند، متوجه اهمیت خواندن و نوشتن در اسلام می‌شوند.

وی افزود: در زمان نزول قرآن کریم بر پیامبر اکرم (ص)، در آن کشوری که معروف به دوران جاهلیت بود، آیاتی نازل شد که نشان دهنده اهمیت نوشتن و خواندن بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما را تدریجا از بسیاری از معارف قرآن و اسلام دور کرده‌اند و ریشه این قضیه نیز ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال اخیر است.

آیت الله وافی یادآور شد: زمانی که فهمیدند اگر جامعه با اسلام و قرآن و معارف اسلام آشنا باشد، استکبار و استیلای دشمن وجود نخواهد داشت، از همان زمان شروع به دور کردن آن‌ها از جامعه کردند.

وی افزود: در دوران صفویه و افرادی همچون علامه مجلسی ما شاهد کتابهایی هستیم که یک کتاب ایشان ۱۱۰ جلد است و در دوره‌های مختلف شاهد این محتوا هستیم اما به مرور زمان ما را از این‌ها دور کرده‌اند. علت تنزل ما نیز بیگانه کردن از فرهنگ اسلام بود.

وی بیان کرد: از زمانی که میرزای شیرازی حکم تنباکو را داد، در انگلستان بیان کردند که شیعه دو منبع دارد که حوزه‌های علمیه، مرجعیت و کعبه این دو منبع قدرت هستند و برای آنها برنامه ریزی کردند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر مردم ما یک صدم رهبری با همه مسئولیت‌ها و مشکلات ایشان در روز مطالعه می‌کردند، جامعه ما اینجور نبود. ما باید این روحیه مطالعه و کتابخوانی را از رهبران و اسلام فرا بگیریم.

آیت الله وافی یادآور شد: اصل منبع ما قران و روایات است و وقتی « اقرا …» را بیان می‌کند معلوم می‌شود، نوشتن و خواندن جز اساسی ترین اصولی است که قرآن بر آن تاکید کرده است و ما باید آن را دنبال کنیم.

وی گفت: ما افرادی همچون آیت الله سبحانی داریم که علاوه بر درس و اصول ۳۵۰ جلد کتاب نوشته‌اند که اگر ۱۰۰ نفر مثل ایشان در دنیای اسلام داشتیم بسیاری موفق بودیم و اساس اسلام این است که جوانان ما باید با آن آشنا شوند.