برگزاری دو هزار یادواره شهدا در استان یزد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد از برگزاری بالغ بر دو هزار یادبود و یادواره شهدا در استان خبر داد و مردمی بودن را شاخصه اصلی این یادواره‌ها و یادبودها برشمرد.

به گزارش میبدما؛ احمد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به تشکیل شورای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در استان اظهار کرد: اولین جلسه این شورا برگزار و فعالیت‌هایی مدنظر قرار گرفت و شهرستان‌ها و فرمانداران نیز درگیر شدند و فعالیت‌ها در کل استان با مصوباتی تشریح شد که البته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همت همگان را می‌طلبد.
ابراهیمی در ادامه با اشاره به طرح سپاس در استان گفت: مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) همواره جایگاه و منزلت ویژه‌ای برای خانواده‌های شهدا قائل بوده و هستند و مقام معظم رهبری بر سرکشی از خانواده‌های شهدا تاکید ویژه دارند.
وی ادامه داد: در این راستا طرح سپاس در استان یزد در حال اجراست که در قالب این طرح مسئولان استان برای سرکشی و قدردانی از خانواده شهدا، در منازل آنها حضور یافته و با خانواده‌های آنها دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه شهدا از اصلی‌ترین سرمایه انسانی گذشت کردند افزود: امروز کمترین کاری که می‌توانیم برای شهدا انجام دهیم، دیدار و سرکشی از خانواده‌های آنها و رفع مشکلات آنها است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد بیان کرد: تلاش در جهت حفظ و تعالی منزلت خانواده شهدا و ایثارگران در جامعه، شناسایی نیازهای واقعی، افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی این عزیزان و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و در نهایت افزایش سطح رضایتمندی جامعه هدف از دلایل اصلی اجرای این طرح است که همه ما وظیفه‌ داریم در راستای تحقق این اهداف تلاش کنیم.
ابراهیمی از برگزاری بالغ بر دو هزار یادبود و یادواره شهدا در استان خبر داد و تصریح کرد: این یادواره ها با محوریت خود مردم برگزار می‌شود و مردمی بودن شاخصه اصلی این یادواره‌ها و یادبودها است.
وی ادامه داد: در اغلب شهرستان‌های استان، حسینیه‌هایی به نام شهدا توسط خانواده‌های شهدا وقف شده که بیشتر برنامه‌های مرتبط با یادبود و یادواره‌های شهدا در این حسینیه‌ها برگزار می‌شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد با اشاره به ساماندهی گلزار شهدا در استان گفت: از ۳۲۷ گلزار شهدا در استان یزد نزدیک به ۲۱۰ گلزار ساماندهی شده و ۶۳ گلزار باید ساماندهی شود و تعدادی در دست اقدام است.
ابراهیمی افزود: ۹۰ درصد گلزار شده در استان مسقف هستند و تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای ساماندهی گلزار شهدا هزینه شده است.
وی ادامه داد: گلزار مطهر شهدا همان‌طور که معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) فرمودند، دارالشفای عاشقان و دل‌سوختگان است که تا همیشه تاریخ موردتوجه همه انسان‌ها و جویندگان حق و حقیقت خواهد بود.
ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به بافت تاریخی و سنتی استان دارالعباده یزد، تلاش شد در طراحی نقشه گلزار شهدا در نقاط مختلف استان به بافت سنتی و پیشینه مذهبی یزد توجه شود و در معماری گلزار لحاظ شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان یزد بحث نگهداری و حفظ این میراث معنوی را از عمده بحث‌های این حوزه برشمرد و اظهار امیدواری کرد، مسئولان مرتبط ازجمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به این مسئله مهم توجه کنند و برای حفظ گلزار شهدا برای آیندگان تلاش کنند.